De blog is dood, of niet? - The Fat Lady


BOOST JE BLOG, 7 TIPS.

 

We zagen een tiental jaar geleden de opgang van de persoonlijke blog, waarin – veelal onbekende – mensen hun mening ventileerden. Dit soort blogs stierven een stille dood door de opkomst van social media. Voor merken en bedrijven hebben blogs echter nog steeds een grote waarde.

Het is een manier om de relatie met je klanten te versterken, je toont dat je iets te vertellen hebt, expert bent in je domein, je creëert content die bruikbaar is voor sociale media, maar het is ook een goede manier om gevonden te worden, want Google beloont kwalitatieve content. De blog is dus verre van dood.

Dit zijn 7 learnings op basis van ons werk voor de O!blog van Van Marcke en ‘In de verf’ van colora.

Maak een contentplan inspireer boost blog the fat lady

1. Maak een contentplan

Het overzicht bewaren van wat je precies wilt brengen op je blog is onmisbaar. Op het moment zelf beslissen waarover je een bericht brengt, is nefast voor de inhoud, het is ook onwerkbaar.

Leg daarom in een contentplan al enkele maanden op voorhand vast waarover je wilt schrijven. Zo verlies je geen enkel onderwerp uit het oog. Maar behoud wel de ruimte voor last minute aanpassingen.

Maak een contentplan inspireer boost blog the fat lady

2. Varieer

Niemand heeft zin om altijd hetzelfde soort posts te lezen. Zorg daarom voor een brede variatie aan posts. Van pure informatieve posts (stap-voor-stap) tot artikels met inspiratie en luchtige entertainmentlijstjes.

Check zeker de 10 meest memorabele trappenscenes van colora, binnen een special over trappen.

Maak een contentplan inspireer boost blog the fat lady

3. Inspireer

Mensen zijn op zoek naar inspiratie, dat blijkt duidelijk uit de blog van colora. Elke post waarin we kleur- en interieurinspiratie geven aan de lezer, schiet pijlsnel naar de hoogste regionen van meest aangeklikte artikels.

Maak een contentplan inspireer boost blog the fat lady

4. Gevonden worden

Weet wat er leeft bij je klanten en met welke zoektermen ze bij jou terechtkomen. Maar belangrijker: beslis met welke je wilt gevonden worden.

Alles oplijsten kost tijd, maar het zal je maandenlang verder helpen. Bovendien zijn de keywords onmiddellijk ook een inspiratie om te beslissen waarover je wil schrijven.

Maak een contentplan inspireer boost blog the fat lady

5. Laat de beelden spreken

Online zijn en veel tekst lezen zijn vaak geen goede combinatie. Maak je tekst daarom niet te lang en begeleid ze met opvallende beelden of infographics.

Een eigen illustratie of zelf op reportage gaan, bezorgen je de beste beelden. Zo ben je ook zeker dat je lezer de beelden nog nooit eerder heeft gezien.

En met de juiste benaming bezorgen ze jou een goede plaats bij de ‘afbeeldingen’ van Google.

Maak een contentplan inspireer boost blog the fat lady

6. Wees origineel

Zorg voor originele inhoud die je onderscheidt van je concurrenten. Ga er steeds vanuit dat je lezer ook op andere websites al informatie heeft gezocht en misschien wel gevonden.

Je moet er dus voor zorgen dat je bericht net dat ene weetje bevat dat je lezer nodig heeft zodat hij zijn zoektocht kan beëindigen.

Maak een contentplan inspireer boost blog the fat lady

7. Links

Het lijkt heel simpel, maar het is snel over het hoofd gezien. Ga in je tekst op zoek naar woorden of zinnen waarmee je kan linken naar gerelateerde artikels binnen je blog en/of andere links op de ‘owned media’ van het merk.

Zo leid je je lezer verder naar relevante informatie en houd je hem langer betrokken bij je merk.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.