Brand awareness voor dummies - The Fat Lady

“People do not buy goods and services, they buy relations, stories and magic.”

Marketinggoeroe Seth Godin heeft gelijk. Eén van de hoofddoelen van contentmarketing is dan ook brand awareness creëren. Maar wat is dat nu precies en hoe begin je eraan? Wij tonen je welke content helpt om de populairste van de klas te worden!

Brand awareness: what’s in a name?

Brand awareness bepaalt in welke mate potentiële klanten vertrouwd zijn met je merk. Dat is vooral belangrijk om je te differentiëren van je concurrenten bij het in de markt zetten van een nieuw product of dienst. Binnen brand awareness heb je verschillende gradaties:

  • Brand recognition betekent dat je merk herkend wordt binnen een productcategorie, al dan niet geholpen door het merk te vermelden (aided awareness). Dit is meestal vrij makkelijk. Hoe meer mensen ermee in aanraking komen, hoe sneller merken herkend worden.
  • Brand recall gaat nog een stap verder en betekent dat jouw merk spontaan in het geheugen van een klant zit wanneer ze aan een bepaald product of dienst denken. De meeste mensen kunnen per productcategorie zo maar 5 merken opnoemen.
  • Bij top of mind awareness denkt een klant onmiddellijk en als eerste aan jouw merk. Uiteraard maak je zo de grootste kans om een aankoopbeslissing te beïnvloeden en trouwe klanten te verkrijgen. Sommige merken zijn zodanig bekend dat de merknaam een soortnaam werd: denk aan een cola, een bic of een aspirine.
Coca-Cola is zo bekend als merk dat ze hun flesjes konden personaliseren. Bron: www.foodclicks.nl

Hoe content voor meer brand awareness zorgt

Hoe pak je dat nu aan? Brand awareness is een langetermijnstrategie, waarbij je regelmatig moet posten en je tone of voice en design consistent moeten blijven over je verschillende kanalen heen. Niet alleen is dat goed voor SEO, het helpt ook om betrouwbaar over te komen. Content is ideaal om de authentieke persoonlijkheid van je merk te tonen en een band te smeden met je doelpubliek. We delen onze 5 insider tips.

Tip 1: Toon de unieke persoonlijkheid van jouw merk

Klanten willen persoonlijk benaderd worden en niet het gevoel hebben dat een bot tegen ze praat. Probeer dus echt een uniek karakter te geven aan je merk. Een sterke merkidentiteit roept emoties op en wordt geassocieerd met allerlei goede eigenschappen. Humor werkt geweldig. Een klassiek voorbeeld is de viraal gegane video van Old Spice.

De unieke persoonlijkheid van Old Spice

Tip 2: Vertel een verhaal rond jouw merk

Stop met saaie info over jezelf rond te strooien. Zoals Jay Baer zegt:

“If your stories are all about your products and services, that’s not storytelling. It’s a brochure.”

Als je herinnerd wil worden als merk, speel je best in op emotie. Storytelling is een ideale manier om een band te smeden met je gebruikers. Het maakt je menselijker en zorgt voor diepgang. Zorg er wel voor dat wat je vertelt echt is. LEGO wist te ontroeren met een animatie over hun ontstaansgeschiedenis, die toont hoe de oprichter ondanks veel tegenslag LEGO uitbouwde tot een succes.

Het ontstaansverhaal van LEGO

Tip 3: Laat ook anderen aan het woord over jouw merk

Laat anderen de lofzang voeren over jouw merk via guest posting van hoge kwaliteit. Uber heeft in zijn begindagen bijvoorbeeld gratis ritjes gegeven aan influencers in Silicon Valley. Die deelden maar wat graag hun positieve ervaringen online. In deze post lees je hoe je influencer marketing aanpakt. Ook je doelpubliek zelf kan voor boeiende user-generated content zorgen. Doordat ze in hun eigen woorden vertellen, weet iedereen zeker dat de boodschap echt is en zijn mensen sneller geneigd het te delen.

Tip 4: Genereer awareness via verschillende kanalen

Content kan de vorm aannemen van blogposts en downloads, maar ook video, infographics en podcasts. Video is een interessante vorm van content om brand awareness te creëren. Niet alleen worden filmpjes druk bekeken en gedeeld, ze scoren ook goed in zoekalgoritmes.

Lowe’s inspireert via video-episodes waar een DIY expert toont hoe je op 1 weekend tijd een probleemzone in je huis kan aanpakken

 

Ook via audio kan je experten uit jouw vakgebied aan het woord laten. Zeker wanneer je je in een niche bevindt, zijn podcasts een gat in de markt. Richt zeker niet al je pijlen op online content. Print magazines nodigen met hun opmaak en papiersoort uit om te doorbladeren. Zorgverzekeraar CM wilde met het çava? magazine uitdragen dat ze begaan zijn met het welzijn van de gemiddelde Vlaming. Er werd heel bewust gekozen voor een andere naam om geen niet-leden af te schrikken.

Tip 5: Ga de interactie aan via social media

Denk een overkoepelende social mediastrategie uit die de waarden van je merk uitstraalt. Ook op social media geldt dat je jouw tone of voice en look and feel consistent doortrekt. Dat kan door eenzelfde soort kleurenfilters en hashtags. Schenk zeker ook aandacht aan negatieve reacties en counter ze met een oplossing voor het probleem. Laat je followers in een wedstrijd stemmen op hun favoriete user-generated content. Deelnemers zullen hun inzendingen willen delen met vrienden en familie, waardoor jouw brand awareness opnieuw vergroot.

View this post on Instagram

CLIF Athlete @paulrobinson87 bouldering amongst some majestic rocks in South Africa. Photo by @punkaca #FeedYourAdventure

A post shared by clifbar (@clifbar) on

Clif Bar roept hun fans op om indrukwekkende natuurfoto’s te delen via #FeedYourAdventure

Conclusie

Wil je dat jouw product of dienst gekocht wordt? Dan moet je eerst en vooral zorgen dat je merk gekend is. Onbekend maakt onbemind. Om van je merk een echte love brand te maken die als eerste opduikt in de hoofden van klanten, kan je je bedienen van bovenstaande contenttips. Heb je de basis gelegd? Wij helpen je graag verder met het uitwerken van jouw brand awareness strategie!

Bron hoofdbeeld: www.blog.printsome.com

Lees meer over

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.