fbpx

Hoe Takeda resoluut kiest voor een duurzame relatie met haar doelgroep

TAKEDA

Een relatie opbouwen met je publiek is één van de belangrijkste doelstellingen van content marketing. Pharmaceutisch bedrijf Takeda bewees dat het de problemen van patiënten begreep en won zo hun vertrouwen.

Speel in op de noden van je publiek

De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa – twee chronische ontstekingsziektes van de darm – hebben een enorme impact op het dagelijkse leven. Een fulltime job, gezellig op restaurant met vrienden, onbezorgd sporten of reizen… niets is nog vanzelfsprekend. Patiënten raken snel geïsoleerd en botsen op onbegrip omdat zo weinig mensen hun aandoening kennen.

Een contenthub met persoonlijke verhalen

Om patiënten te steunen en hun omgeving te informeren over de impact en de gevolgen van de ziektes, hebben we twee contentplatformen (ofwel contenthubs) opgestart. 

Hoe is het om te leven met Crohn of colitis? Deze vraag werd de sweetspot van onze content. We kozen voor een zeer warme benadering met persoonlijke verhalen van patiënten en mensen uit hun omgeving. 

De Uitdaging van Takeda

Awareness creëren met hero content

Leven met een chronische darmziekte brengt heel wat ongemakken met zich mee. In het videoformat ‘De Uitdaging’ krijgen patiënten hulp uit onverwachte hoek om die drempels te overwinnen.

Benny heeft ondanks zijn ziekte het plan opgevat om het parcours van de Ronde van Vlaanderen te bedwingen. Johan Museeuw rijdt een dag mee en deelt zijn tips met Benny.

De Uitdaging - Benny

kluwer

Awareness creëren met hero content

Leven met een chronische darmziekte brengt heel wat ongemakken met zich mee. In het videoformat ‘De Uitdaging’ krijgen patiënten hulp uit onverwachte hoek om die drempels te overwinnen.

Niek houdt van lekker en gezond eten, maar dat is niet vanzelfsprekend voor een Crohn-patiënt. Kim, de chef van het Gentse restaurant Roots, helpt Niek in zijn zoektocht naar lekkere en licht verteerbare recepten.

De Uitdaging - Niek

De Uitdaging van Takeda

Awareness creëren met hero content

Leven met een chronische darmziekte brengt heel wat ongemakken met zich mee. In het videoformat ‘De Uitdaging’ krijgen patiënten hulp uit onverwachte hoek om die drempels te overwinnen.

Kathleen heeft een stoma en vindt het moeilijk om zich vol zelfvertrouwen te kleden. Samen met styliste Lien Degol gaat Kathleen op zoek naar de juiste kleding en lingerie. Durft ze te poseren voor een fotoshoot?

De Uitdaging - Kathleen Rams

Bereik opbouwen met een slimme distributie

Er zijn in België naar schatting 35.000 patiënten met de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Het afgelopen jaar bezochten meer dan 119.000 mensen de content hubs. We mogen gerust stellen dat we de volledige doelgroep, maar ook de omgeving van de patiënten (familie, collega’s…) en de medische community hebben bereikt.

Het distributieplan combineert gesegmenteerde ads op Facebook, maandelijkse nieuwsbrieven, posters in ziekenhuizen, een ambassador program en PR.

Een hechte en betrokken community

In amper 1,5 jaar tijd wonnen we het vertrouwen en het respect van patiënten en de medische wereld. Met een sweet spot die mensen raakt, veel geduld en hard werk, bouwden we een publiek op dat ons beloont met hun loyaliteit en betrokkenheid.

Content hub

119.080

bezoekers per jaar

Newsletter

35%

click-to-open rate

Social media

6,98%

gemiddelde engagement rate (benchmark Health & Beauty: 0,10%)

Video ‘De Uitdaging’

64,58%

gemiddelde video view  rate

Awards

Pearl Awards 2018 - The Content Council - Finalist Healthcare & Pharmaceutical Finalist Healthcare & Pharmaceutical
BOCA Awards Gold - Best content marketing program B2C
BOCA Awards Silver - Best use of social in a content program
Grand Prix Content Marketing Silver - B-to-C
Content Marketing Awards CMA Finalist Best Topic-Specific Blog
Cuckoo Awards Bronze - Best Content Platform
CMTA Silver - B2C
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.