Content maken voor de tl;dr-generatie - The Fat Lady

Ze zijn hip. Ze zijn jong. En ze hebben geen greintje goesting om te luisteren naar wat jij hen te vertellen hebt. Maak kennis met de tl;dr-generatie.

Nee, geen tikfout in de titel. ‘tl;dr’ staat voor ‘too long; didn’t read’.

Twaalf tot achttienjarigen groeien op met een content-overload: smartphone, tv, tablet, … Waar ze ook gaan en wat ze ook doen: ze worden om de oren geslagen met video, verhalen, beelden, … Het is dan ook (terecht!) een erg veeleisende generatie geworden.

Ze beslissen in een fractie van een seconde of iets hen aanstaat of niet. Lange tekst? Lezen ze niet. Nummer met een saaie intro? Skippen ze. En die filmpjes waarmee jij adverteert op Facebook? Interesseren hen niet. Doen ze zelf ook, filmpjes maken. En dan nog eens veel beter ook.

Mocht je er nog aan twijfelen: het is vandaag niet makkelijk om de aandacht van tieners te winnen.

Zo trek je de aandacht van jongeren

Hoe moet het dan wel?

De voorbeelden van hoe het wél moet… vind je bij de jongeren zelf. Logisch: ze zijn gek op goede content. Content die ze zelf maken. Sommigen hebben honderdduizenden volgers op Instagram en YouTube. Da’s een pak meer dan een gemiddeld merk.

Een selectie van jonge Belgische bloggers, die perfect weten wat leeft bij hun leeftijdsgenoten en hoe ze daarop kunnen inspelen:

Doorheen de jaren verzamelde het videokanaal Lifestylespot van Pauline 43.000 YouTube-abonnees. Haar video’s werden al meer dan 6 miljoen keer bekeken. Ze geeft vaak een persoonlijke inkijk in haar privéleven. De video hierboven is een samenwerking met Ikea.

KASTIOP, het YouTubekanaal van Kacper (18 jaar oud) telt meer dan 222.000 abonnees. Goed voor zo’n 39 miljoen views. In de video hierboven doe hij gewoon wat hij ‘t beste kan: gamen. Dat Kacper soms wat roept moet je er gewoon bij nemen, “ik zweer het u”.

243.000 trouwe volgers bezoeken op regelmatige basis de Instagrampagina van 19-jarige illustrator Vince Okerman, alias vexx. In bovenstaande video daagt Vince een andere illustrator, Jazza, uit voor een art war. Slijp de zwaarden!

Jamie-Lee Six: 19 jaar oud, een kleine 100.000 Instagramvolgers en nu al hét uithangbord van jongerensite TagMag. Hierboven geen video voor TagMag, maar Jamie-Lee in haar persoonlijke vlog. Rond minuut 5:40 gaat ze, op uitnodiging van Randstad, naar een Halloweenavond in Bellewaerde. En ‘t is e West-Vlamse, joat.

Steffi Mercie is 15 jaar oud en heeft maar liefst 367.000 fans op Musical.ly. De app is een mix tussen een social medianetwerk en een online playbackshow. Vooral de allerjongsten dansen en zingen zich een weg naar duizenden volgers.

Ter vergelijking: Studio Brussel heeft ‘slechts’ 152.000 volgers op Instagram, Stella Artois telt er 124.000 en RSC Anderlecht 101.000.

Alles draait om authenticiteit

Die succesvolle youngsters klakkeloos kopiëren dan maar? Vooral. Niet. Doen.

Als adverteerder val je sowieso door de mand. Wat je wel kan doen is enkele belangrijke learnings in je oren knopen; essentiële zaken die de tl;dr-generatie als vanzelfsprekend beschouwt:

  • Treed in dialoog met je publiek en ga altijd voor interactie. Je houdt niet voor mogelijk hoeveel reacties en vragen bepaalde posts uitlokken;
  • Filmpje maken? Hou de vaart erin met een speelse montage;
  • Humor werkt, maar probeer geen grapjes te forceren. Dat werkt niet;
  • Kom binnen met één korte, duidelijke boodschap en link eventueel door als je meer te vertellen hebt;
  • De belangrijkste les die we van tieners kunnen leren? Blijf altijd authentiek. Blijf trouw aan jezelf en doe je niet anders voor dan je bent.

Zeker het overwegen waard: enkele succesvolle tieners inschakelen als influencer voor je merk. Aap hen dus niet zomaar na (dat werkt toch niet), maar werk met hen samen om straffe content te maken. In dit artikel leggen we uit waarom dat zo goed werkt.

Zo doen wij het

Filliers Fruit- en Cream richt zich op deze moeilijke, jonge doelgroep. Met haar 21 lentes maakt ook onze stagiaire Tessa hier deel van uit. Ze legt uit waarom bepaalde posts goed werken… en andere totaal niet.

Bereik: 12.633                                                                 Shares: 4
Likes: 176                                                                         Reacties: 31

Tessa: “Deze heeft heel goed gescoord. Het was top topical op het moment van publicatie + het is een mopje. Mopjes werken altijd. Jongeren taggen hun vrienden ter voorbereiding op het komende feestje of ter herinnering aan het vorige.”

Bereik: 14.963                                                            Shares: 8
Likes: 185                                                                    Reacties: 35 

Tessa: “Deze vind ik zelf ook heel leuk omdat Cookie Monster een jeugdidool is. Nostalgie scoort altijd.”

Bereik: 901                                                            Shares: 3
Likes: 9                                                                  Reacties: 0

Tessa: “Deze post heeft het niet zo goed gedaan. Misschien leeft Paris-Roubaix niet echt onder de doelgroep? Als ik kijk naar de likes zie ik dat het vooral iets oudere mensen zijn die deze post hebben geliket.”

Bereik: 54.646                                                         Shares: 14
Likes: 483                                                                Reacties: 446

Tessa: “Deze post is volgens mij een absolute topper. Jongeren zijn het laatste jaar helemaal into memes. Dit zijn grappige plaatjes waarin ze hun vrienden taggen met meestal een tekstje erbij in de aard van: “Dit ben ik.” of “Dit ben jij.” Deze plaatjes zijn over het algemeen zeer simpel en moeten vooral visueel sprekend zijn. Dat is het geval bij deze post. Je kan ook zien dat er heel veel jongeren zijn die hun vrienden getagd hebben.”

Wat hebben we vandaag geleerd?

De aandacht van de tl;dr-generatie winnen is gekkenwerk. Jezelf opdringen? Werkt niet. Doe je het toch, hou het dan kort-kort-kort. Ze zijn zo weer weg.

Eén uitzondering. Gaat de doelgroep zélf actief op zoek naar de content die jij aanbiedt? Mooi zo. Dan heb je hun aandacht al. Wijd gerust uit en neem de tijd om je verhaal te brengen. Maar: hou je content steeds spannend en prikkelend, zodat lezers en/of kijkers niet afhaken.

De ultieme tip? Werk samen met jonge influencers. Zij weten perfect wat leeft bij hun peers: wat werkt wel en wat werkt niet. Bovendien hebben velen een uitgebreid netwerk, waardoor je boodschap nog sneller verspreid wordt. Lijkt jouw boodschap hen toch geforceerd? Vertrouw dan op hun instinct en gooi het over een andere boeg.

Veel succes!

Je zinnen gezet op een jonge doelgroep? Kom gerust met ons om tafel zitten. Samen gaan we op zoek naar de beste manier om je campagne vorm te geven.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.