Hoe bouw je als content manager jouw contentmarketingteam op? - The Fat Lady

Bouw je als content manager een all-star contentmarketingteam intern op en neem je zo snel voorsprong? Of schakel je een bureau of freelancers in en zie je zo de leads binnenstromen? Er is geen one-size-fits-all oplossing om tot de beste resultaten te komen. De aanpak hangt per organisatie af van de bedrijfscultuur, de visie, het budget, … En tijd en ervaring brengen raad. Zo zal je contentmarketingteam ook vorm krijgen.

Content manager: fix it!

Als content manager of marketing manager (what’s in a name?) maak jij de puzzel: wie heb je nodig in jouw team? Bedrijven zijn al te vaak op zoek naar de persoon die alles kan: sterk op strategisch en analytisch niveau aangevuld met technologische skills, een krak in distributie via alle mogelijke kanalen, een begenadigd copywriter, met verstand van UX en design en als het kan ook video… Helaas, die witte raaf bestaat niet!

Geef je team de tijd om te groeien

 

Dus heb je nood aan samenwerking tussen mensen met een bredere basis en experts in een bepaald domein. Dat hoef je niet van bij de start al helemaal geregeld te hebben. Laat contentmarketing binnen je organisatie eerst groeien. De basis leggen is de eerste stap en zo kan je jouw team langzaam maar zeker verder uitbouwen naar onderstaand model.

contentmarketing framework
T-shaped marketer framework / bron: https://blog.bufferapp.com/t-shaped-marketer

Contentmarketing mindset

Wat vanaf de start wel heel belangrijk is, is de aanwezigheid van een contentmarketing mindset in elke rol binnen het team en bij uitbreiding je hele organisatie. Via relevante en interessante content wil je toekomstige en bestaande klanten helpen en aantrekken. En die content is vaak al te vinden binnen je organisatie, ook al staan je collega’s daar (nog) niet bij stil. Lees hoe je van je organisatie een contentorganisatie maakt.

Drie fases: crawl, walk & run. Bron: www.buffer.com

Fase 1: start lean and crawl

De kans is groot dat je met contentmarketing bent gestart zonder een strategie die al 100% uitgewerkt was, maar wel met veel buikgevoel en durf. En vooral met een aantal gemotiveerde mensen die buiten hun functie-omschrijving wilden kleuren. ‘Lean’ dus om het met een hip woord te benoemen.

Beginnen met het framework

Leer kruipen (crawl) voordat je je eerste echte stappen zet. In deze fase is het heel belangrijk te investeren in strategie: welke richting wil je uit op korte en lange termijn, wat wil je bereiken met je contentmarketing (KPI’s), hoe kan je je hierin onderscheiden van je concurrenten (sweet spot), op welke kanalen ga je je focussen, …? Dit hoeft nog niet volledig op punt staan en kan nog aangepast en gefinetuned worden. Maar het bespaart je later heel wat werk als je er op voorhand al goed hebt over nagedacht.

In deze prille fase start je met de basis: een strategie, website en blog, distributie via social media en analyse van de eerste data. Je begint stelselmatig content te ontwikkelen en op die manier creëer je 1 à 2 contentstukken per 2 à 3 weken. Het heeft op dit moment nog geen nut om direct een heel team copywriters in te schakelen.

Wie heb je nodig in je team? Een (content) marketingmanager, een copywriter, iemand die overweg kan met adverteren via SEA & social media, en iemand met technische skills (HTML, CSS, CMS en/of marketing automation tool). Ontbreekt er in-house bepaalde expertise of ervaring, dan vul je dit via externe krachten aan.

contentmarketing indicatief framework
Een indicatief framework – niet bindend en afhankelijk van factoren binnen de organisatie

 

Wil je je strategie opstarten maar zie je door het bos de bomen niet meer? Neem contact met ons op en kom langs voor een kop koffie.

Fase 2: walk

Als content manager zie je jouw contentmarketingprogramma na een tijdje groeien: je hebt de goede tone of voice gevonden, naast blogartikels publiceer je ook al eens een afgeleide contentvorm gepubliceerd zoals een infographic, white-paper of een video, je hebt een eerste content offer waarvoor mensen bepaalde gegevens achterlaten, je start met een nieuwsbrief,…

Veel goed werk, een goedgevulde contentagenda, data die binnenstromen vanuit de verschillende kanalen, … In deze fase is het belangrijk dat je het overzicht bewaart: wat leren we uit de data, doen we de juiste dingen via de juiste kanalen, waar zetten we meer/minder op in, volgt de content de contentmarketingstrategie, … Met andere woorden: zijn we goed bezig?

Een goede copywriter is goud waard

In deze fase spelen je copywriter(s) een sleutelrol. Zij zijn de kern van je contentmarketingstrategie en bepalen mee de kwaliteit van jouw content. een goede copywriter spreekt de taal van je doelpubliek, doet aan research en schrijft volgens de regels van content marketing: de funnel is de leidraad bij het maken van interessante en goede content. En moet die content ook snackable zijn? Gelukkig niet!

Investeren in goede copywriters is een absolute must

 

Je content manager bewaart het overzicht

Een content manager bewaart het overzicht over je contentprogramma, stuurt de copywriters aan, zorgt ervoor dat er genoeg contentcreatie in de pijplijn zit die relevant is in elke fase van de funnel, checkt of de artikels genoeg en de juist interne links en CTA’s bevatten, evalueert en optimaliseert de content op je website, …

De content manager is de bewaker van het hart van je contentmarketingstrategie en een enorme hulp voor jou als marketing manager.

Je digital marketeer helpt je gevonden worden

Al die content leveren een hoop interessante data op als je het goed aanpakt. Data die je wil analyseren om verder te bouwen. Laat je hiervoor bijstaan door een digital of online marketeer die thuis is in de wereld van de analytics. De online marketeer analyseert en optimaliseert het verkeer naar je website via de verschillende kanalen, zet campagnes op via Google Adwords, zet de SEO op punt, …

Gevonden worden, het juiste publiek aantrekken en werken naar conversie: daar draait het om.

De social media manager: essentieel voor de distributie van je content

Iets posten en er wat geld tegenaan smijten staat niet gelijk aan een social media strategie… In deze fase wil je een stap verder gaan: analyseren wat je tot nu toe gedaan hebt, de juiste targetgroepen aanmaken op basis van demografische en sociologische kenmerken, een planning opstellen die rekening houdt met je budget en timing.

De distributie van je content via social media is een belangrijk onderdeel van je contentmarketingstrategie. Zonder distributie word je niet gevonden.

Een geëngageerde social media manager is onontbeerlijk

Tussentijdse strategiechecks

Steek in deze fase ook tijd in je strategie. Check op basis van de data of je strategie de juiste is en of de uitvoering ervan op een goede manier verloopt. Kijk wat de concurrentie doet en volg de actualiteit en nieuwe trends. Misschien is het nu wel het moment om breder te gaan: onderzoek huidige en mogelijke partnerships en zorg dat je contentmarketingaanpak op koers blijft.

contentmarketing indicatief framework
Een indicatief framework – niet bindend en afhankelijk van factoren binnen de organisatie

 

Fase 3: run

Contentmarketing is vooral bedoeld om langetermijndoelstellingen te behalen. Het duurt dus even voordat je contentmarketingstrategie haar vruchten begint af te werpen. Maar stilzitten is geen optie! Blijf openstaan voor nieuwe opportuniteiten en evalueer continu je strategie .

Onderscheid je met creativiteit

SEO is belangrijk maar geen heilige graal. Als je wilt vermijden dat je content door een te sterke SEO-focus generiek blijft, gooi er dan een portie creativiteit tegenaan. Want met creativiteit maak je het verschil. Wat begrijpen we onder creativiteit?

  • nieuwe formats voor op je social media
  • een origineel content offer
  • een offline en/of online campagne die je contentmarketingstrategie versterkt
  • hero content: een blog, artikel of video die een brede doelgroep aanspreekt en de potentie heeft om viraal te gaan. Het kan content rondom het belangrijkste event of de productlancering van het jaar zijn.

De creatieve keuzes moeten wel passen bij je strategie en contentmarketingaanpak. De data die je hebt over jouw sector of de data die je zelf verzamelt, kan een goede inspiratiebron zijn en laat je toe om aan data-driven advertising te doen.

Nieuwe kanalen dankzij partnerships

Het is goed mogelijk dat je op een gegeven moment merkt dat de resultaten minder snel groeien of zelfs stagneren in vergelijking met het begin.

Dan zijn partnerships een interessante piste. Je hebt hierin twee opties:

1. Betalende partnerships

Verspreid je content via de kanalen van de partner. Als je de juiste partners vindt, dan levert dit zeker resultaat op. Maar voor wat, hoort wat, natuurlijk. Brengt je investering ook iets op? Een diepgaande analyse van de ROI van zulke investeringen is essentieel om de meest effectieve distributiekanalen te detecteren en te optimaliseren.

2. Niet betalende partnerships

Minstens even interessant is het op zoek gaan naar echte partners. Experts, influencers en/of organisaties waarmee je nauw kan samenwerken op het gebied van contentmarketing. Hoe uit zich dat:

  • elkaar versterken door kennis en content uit te wisselen (guestwriter / expert aan het woord/…)
  • gebruikmaken van elkaars kanalen en netwerk voor groter bereik
  • het verkrijgen van externe links naar jouw content

Die zoektocht naar partners vraagt tijd, een groot engagement en kennis over contentmarketing: contacten onderhouden en afspraken uitvoeren, onderhandelen en de nodige expertise om resultaten te halen, … De juiste man of vrouw met een relevant netwerk kan deuren voor je openen.

contentmarketing indicatief framework
Een indicatief framework – niet bindend en afhankelijk van factoren binnen de organisatie

Conclusie

1. Bespaar niet op strategie

Een goede strategie, originele sweet spot en een plan van aanpak zijn cruciaal van bij de start. Bespaar hier dus niet op qua budget en tijd. Laat je hiervoor adviseren door mensen met ervaring.

2. Kruip voordat je kan stappen en wandelen

Contentmarketing vraagt geduld en engagement. Je moet hierin groeien, net als jouw team. Bouw dit team dan ook geduldig en zorgvuldig op met de juiste interne en externe profielen.

3. Contentmarketing draait niet alleen rond data

Data zijn heel belangrijk. Dat gaan we niet ontkennen. Maar je bent ook met mensen en je (toekomstige) klanten bezig. Dus je content en je boodschap moeten ook menselijk zijn en een gevoel, interesse of reactie kunnen opwekken. En dat bereik je niet met alleen maar droge cijfers en het gebruik van keywords. Geef dus ook ruimte aan creativiteit binnen je contentmarketingaanpak.

Heb je hulp nodig om je strategie en contentmarketingprogramma te evalueren of te optimaliseren? Maak een afspraak met ons.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.