Hoe contentmarketing dokter Google betrouwbaar(der) kan maken - The Fat Lady

Maak jij je zorgen over dat hoestje waar je maar niet vanaf raakt? Of rammelen je darmen nu toch wel opvallend vaak? Wellicht ben je dan al eens online op zoek gegaan naar de oorzaak van jouw klachten, nog vooraleer je een dokter van vlees en bloed raadpleegde.

Je bent niet alleen: negen op de tien Belgen gaan regelmatig op zoek naar medische info op het internet – en dat aantal lijkt nog te stijgen. Maar niemand ziet het bos nog door de bomen. Het is belangrijk om de juiste, zo gericht mogelijke, content aan te bieden. Het Londense marketingbureau NewsCred ziet er dan ook dé marketingtrend in van 2019.

Contentmarketing kan de kloof tussen het farmaceutische bedrijf en de patiënt dichten. Met blogposts, bijvoorbeeld, kun je verhalen van patiënten brengen en hen tegelijkertijd de informatie aanbieden waarnaar ze op zoek zijn. Hoe meer inhoud je blog bevat, hoe makkelijker je te vinden bent via Google én hoe beter je doelpubliek je vindt. Dat hebben farmaceutische bedrijven ondertussen goed begrepen.

1. Pfizer helpt je stoppen met roken

Pfizer, bijvoorbeeld, verkoopt ‘rookstoppillen’. Hoe zorgen zij ervoor dat dit middel tot bij hun doelgroep geraakt? Via een site vol waardevolle content, jawel. Op de site vind je niet alleen tips en een echt rookstopplan, maar ook interessante en medische artikels voor rokers – of liever ‘rookstoppers’.

Met de actie #pactforlife dringt Pfizer helemaal binnen in de leefwereld van de rokers. Bijna alle kinderen van rokende ouders, 98 % om precies te zijn, zien hun papa of mama liever stoppen met roken. Met de ‘Pact for Life’ sluiten ouders en kinderen een overeenkomst, wat het stoppen met roken zou moeten vergemakkelijken. In combinatie met de rookstoppil, uiteraard.

2. Leven, hopen en dromen met Novartis

De precieze oorzaak van MS (Multiple Scerose) is nog steeds niet gekend maar we weten wel al heel veel over de ziekte. Die informatie vormt mee de basis van het contentplatform Living Like You, een initiatief van Novartis.

 

MS-patiënten delen er hun verhaal, over een wijde variatie aan topics zoals sporten, stress, daten, ouder worden, enzovoort. Zoals ze het zelf omschrijven: patiënten zijn meer dan mensen die moeten leven met een ziekte. Het zijn mensen die leven, hopen en dromen.

3. Geen taboe voor Takeda

Een project van The Fat Lady, ten slotte, voor Takeda. Het farmabedrijf wil patiënten met chronische darmziekten en hun omgeving zo goed mogelijk bijstaan. De ziekte van Crohn en colitis ulcerosa hebben een grote impact op het dagelijks leven van patiënten. Werken, sporten of gewoon eens een avondje uit: het is niet vanzelfsprekend.

The Fat Lady koos voor een blogpatform voor en door lotgenoten: eentje voor mensen met Crohn en eentje voor mensen met colitis. Op de platformen vinden bezoekers naast praktische informatie of medische dossiers in de eerste plaats persoonlijke verhalen van de patiënten-bloggers. De focus ligt duidelijk op een warme en persoonlijke aanpak, zonder taboes.

 

contentmarketing-farma-takeda

 

Kathleen, bijvoorbeeld, heeft de ziekte van Crohn en leeft al 26 jaar met een stoma. Dan is het niet altijd even makkelijk om de juiste kleding te vinden. Styliste Lien Degol helpt haar op weg met persoonlijk kledingadvies.

 

 

Het werk voor Takeda werd bekroond met een bronzen Cuckoo Award en werd finalist op de Content Marketing Awards in Cleveland.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en verken de mogelijkheden van contentmarketing voor jouw merk!

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.