Contentmarketing en design: knap vormgegeven verhalen - The Fat Lady

De designsector vindt zichzelf continu opnieuw uit. Ook op communicatievlak. Dat kan natuurlijk ook makkelijker met een doelgroep die kickt op vernieuwing en innovatie. Een blik op enkele sterke verhalen van merken in de wereld van design.

De gezondheid van de toekomst, volgens kinderen

Met de baseline “Innovation matters” positioneert Philips zich als innovatief technologiemerk. Op zich weinig opzienbarend, of onderscheidend van gelijkaardige spelers. Toch liet Philips zich opmerken dankzij een geslaagde campagne die net dat stapje verder dacht en de baseline op een originele manier invulde.

Philips is onder andere actief in de gezondheidszorg. Het jaarlijkse World Economic Forum vormde de kapstok voor een campagne over de toekomst van de gezondheidszorg. Gezien door de ogen van kinderen. Met de hashtag #youngwef stelde Philips kinderen de vraag wat ze denken over gezondheidszorg en wat hun antwoorden zijn op de uitdagingen van de sector. Uitdagingen die effectief aan bod kwamen op het World Economic Forum.

De creatieve oplossingen van de kinderen – niet geheel toevallig technologiegerelateerd – moesten het imago van Philips als innovatieve en betrokken speler met een open mind ondersteunen. De toegankelijke aanpak van complexe onderwerpen sloeg aan bij een breed publiek.

Authenticiteit centraal

Georg Jensen is een exclusief Deens designmerk van juwelen en woonaccessoires met als baseline “You can never be too much you.”

Het YouTubekanaal trekt de boodschap van de baseline door met video’s met de hashtag #iamnevertoomuch. In de video’s zitten heel wat inspirerende beelden en bijzondere verhalen van mensen. Elke video stelt iemand anders centraal, telkens met een uniek beroep of hobby. De 5 vrouwen – van een stand-upcomedian tot een bokser – hebben op zich niks gemeen met design. De boodschap? Wees jezelf.

De baseline van het merk wordt doorgetrokken doorheen de volledige merkbeleving. De imagoversterkende campagne richt zich op meerwaardezoekers mét budget die op zoek zijn naar kwaliteitsvolle producten. Dit wordt ook duidelijk in de filmpjes. De hoge productiekwaliteit van de filmpjes toont aan dat het merk alles uit de kast haalt om kwaliteitsvolle content te leveren.

Samen koken met de smartphone

Dat het Zweedse woonwarenhuis Ikea een potje kan storytellen, weten we intussen al. De producten dragen Zweedse namen, in het restaurant kan je Zweeds dineren en in de supermarkt kun je Zweedse etenswaren kopen. De roots van het bedrijf zijn overal terug te vinden.

Een voorbeeld van een van hun vele geslaagde campagnes is de hotpot van Ikea Taiwan. Een ‘hotpot’ is een gerecht dat vrienden en familie bij elkaar brengt. De hotpot van Ikea werkt alleen als alle smartphones in de ‘pan’ liggen om warmte te geven. Op die manier worden mensen gestimuleerd om weer met elkaar te praten in plaats van te tokkelen op de smartphone. Met deze maatschappelijk geïnspireerde campagne profileert Ikea zich als betrokken en geëngageerd. En bewijst Ikea weer eens dat het als geen ander de vinger aan de pols houdt.

Geïnteresseerd in de mogelijkheden van content marketing voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op en kom langs voor een kop koffie.

 

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.