Contentmarketing en reizen: veel meer dan alleen Instagram - The Fat Lady

Contentmarketing en reizen lijkt een voor de hand liggende combo. Maar hoe val je niet in de valkuil van clichés, van Instagrammers en bloggers? Hoe hou je je verhaal geloofwaardig en authentiek? Enkele voorbeelden.

Yellow Bike: Ride along

Yellow Bike is een Amsterdams bedrijf dat rondleidingen geeft met de fiets. Amsterdam staat ook bekend als de fietsstad bij uitstek, met meer dan 500.000 fietsers. Hoe kun je als toerist je weg vinden in zo’n drukke stad vol fietsers?

Het antwoord bleek eenvoudig, met ouderwetse bagagedragers. Amsterdammers konden hun saaie bagagedrager gratis ruilen voor een opvallend geel model. Zo nodigden ze toeristen uit om achterop te springen en Amsterdam te ontdekken zoals een echte Amsterdammer.

Honderden locals installeerden een gele bagagedrager en verkleinen zo de kloof tussen hen en de toeristen.

Swedish Tourist: The Swedish Number

250 jaar geleden, in 1766, voerde Zweden als eerste land ter wereld een wet in die censuur afschafte. Het recht op vrije meningsuiting was geboren. Om dit te vieren lanceerde de Zweedse Overheid in 2016 haar eigen telefoonnummer: +46 771 793 336. Daarmee werd Zweden het eerste land ter wereld met een eigen telefoonnummer.

Wanneer je dit nummer belt hoor je: “Calling Sweden - You will soon be connected to a random Swede somewhere in Sweden”. Je kunt praten met deze random persoon waarover je maar wil, van het noorderlicht over ABBA, tot de lange winterdagen en IKEA.

Cape Town tourism: Send your Facebook profile

Iedereen kent Cape Town, de stad van de Tafelberg. Maar Kaapstad heeft veel meer te bieden dan de typische, toeristische bezienswaardigheden. Hoe maak je deze verborgen pareltjes bekend, als ze niet te vinden zijn op TripAdvisor, Lonely Planet of Expedia?

Ogilvy bedacht een alternatieve manier om toeristen Kaapstad te laten ontdekken, zonder dat ze echt ter plaatse gingen. Het idee: stuur je Facebookprofiel naar Cape Town. Hoe? Door je op de Cape Town-tool aan te melden met je profiel, stelde de tool jouw reis samen, alsof je er écht was geweest.

Van zodra je virtuele reis begon, ontving je talloze foto’s, statussen, filmpjes en meer persoonlijke content op jouw maat. Zo ontdekte je samen met je Facebookprofiel Kaapstad. Sommige deelnemers ontvingen zelfs echte cadeaus, van plaatsen die hun profiel bezocht had.

Dankzij deze campagne bezoeken toeristen vandaag meer dan enkel de Tafelberg en komen de toeristische inkomsten nu ook terecht bij de bewoners die ze het meest kunnen gebruiken.

Booking.com: One Mission

De missie van Booking.com: ontdek de wereld. Om deze missie kracht bij te zetten motiveerde het z’n werknemers om één jaar lang hun reizen te filmen.

Het resultaat is samengevat in één video, gefilmd door 14.000 werknemers in meer dan 190 landen. Geen script, geen plan. Centraal: de werknemers, de verscheidenheid aan locaties, accommodaties en een gedeelde passie voor reizen.

Geïnteresseerd om de mogelijkheden van contentmarketing te verkennen? Neem gerust contact op en kom langs voor een kop koffie.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.