The Fat Lady

Contentmarketing is hot in de modesector. Luxemerken moeten alsmaar straffer uit de hoek komen om hun publiek te bereiken. Achter veel modehuizen zit een mooi en uniek verhaal, het is dus vaak een kwestie van dat verhaal op een interessante en unieke manier te brengen. Enkele interessante cases.

1. Burberry

Het Franse luxemerk staat gekend voor zijn iconische trenchcoat en bestaat 157 jaar. Dat maakt Burberry één van de oudste modemerken ter wereld. Het leverde het merk ook ongewild een ietwat oubollig imago op. Om een jonger en hipper publiek aan te spreken, lanceerden ze enkele interessante online campagnes. De afgelopen jaren ging maar liefst 60% van hun marketingbudget naar digitale projecten.

Het Burberry Kisses project is een online campagne waarvoor Burberry samenwerkte met Google. Ze lanceerden een website waar klanten hun unieke kusafdruk konden achterlaten met behulp van de webcam op hun computer of smartphone. Die afdruk konden ze inkleuren met een lipstick uit de Burberry-collectie. De afdruk werd dan gebruikt om een persoonlijk geschreven brief aan een geliefde virtueel te verzegelen. Als extra bonus konden de gebruikers via Google Streetview hun brief tot op zijn finale bestemming volgen.

Deze interactieve aanpak creëert een persoonlijke band tussen Burberry en de klant en resulteerde - in combinatie met een sterke online aanwezigheid - tot stijgende verkoopcijfers.

2. Tortuga Backpacks

Het rugzakkenmerk Tortuga Backpacks lanceerde de Power Trip Travel Podcast. Een wekelijkse podcast over reizen en ondernemerschap, gepresenteerd door Fred Perrotta en Jeremy Michael Cohen, de oprichters van het label. Er wordt gepraat over het favoriete reismateriaal van luisteraars en over producten en websites die innovatief zijn op vlak van travel. Daarnaast geven ze ook tips om goedkoper, beter en efficiënter te reizen. Reizen en mode worden niet altijd in dezelfde adem vermeld, maar deze podcast behandelt de twee topics heel goed.

Het uiteindelijk doel - meer producten verkopen - wordt bereikt door een hechte band met de klanten te creëren die hun persoonlijke ervaringen op het medium kunnen delen.

TFL-Contentmarketing-the-new-black-Outbreaker-travel-backpack

3. Louis Vuitton Moët Hennessy

LVMH, één van de belangrijkste spelers in de mode- en lifestylesector, is een pionier op het vlak van online aanwezigheid. In 2010 kwam Nowness online, een highbrow lifestylewebsite. Het contentplatform biedt een ‘dagelijkse bron aan culturele nieuwsgierigheid’, volgens LVMH. De website brengt daarom niet alleen modenieuws, maar ook interessante content over sport, reizen en food.

TFL-Contentmarketing-the-new-black-Nowness

Nowness is uitgegroeid tot één van de betere contentplatformen van mode en lifestyle. Het strak design, de provocerende fotografie, maar vooral de unieke en vooruitstrevende content zorgen daarvoor. Er wordt dagelijks nieuwe content gepost: interviews, quotes, foto’s en video’s.
Alle posts vertellen mee het LVMH-verhaal waardoor de merken van het concern een diepere band creëren met hun klanten. Zonder ooit expliciet een product te vermelden. In totaal verspreiden 9 kanalen de verschillende vormen van content, waaronder Instagram en Pinterest. In 2012 lanceerde LVMH een Chinese versie van de website.

4. Bergdorf Goodman

Bergdorf Goodman is sinds 1899 een vaste waarde op 5th Avenue in New York. De high-end retailer staat bekend om zijn extravagante etalages die elk seizoen een nieuwe inkleding krijgen. Bergdorf Goodman bouwt nu ook digitaal een verhaal uit dat het deelt met zijn cliënteel.

TFL-Contentmarketing-the-new-black-world-of-BG

Zo lanceerde de retailer de blog 5th/58th, die verwijst naar het adres van de flagship store in New York. De blog geeft de lezer een exclusieve kijk in de winkel zonder dat je er effectief aanwezig hoeft te zijn. Dagelijks verschijnt er op de blog modenieuws, stijltips, trendverslagen, … Niet toevallig kan je de meeste van die items ook zelf shoppen bij de retailer. Toch wordt het nooit opdringerig en gaat de voorkeur altijd naar subtiele product placement.

De blog biedt bovendien een unieke blik achter de schermen in de modewereld. Interviews met bekende modeontwerpers en influencers zorgen voor unieke content die de lezer een idee geven van hoe het er in de sector aan toe gaat.

Geïnteresseerd om de mogelijkheden van contentmarketing te verkennen? Neem gerust contact op en kom langs voor een kop koffie. 

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.