Contentmarketing in de technologische sector? Lef hebben loont. - The Fat Lady

Technologiebedrijven zijn trots op hun producten. En dat is hun goed recht. Maar hierdoor communiceren ze vaak alleen over de nieuwe en beste features van hun product. En hun potentiële klanten zitten hier niet altijd op te wachten. Hoe pak je dit nu anders aan? Met content marketing!

Upgrades, nieuwe ontwikkelingen en features, verschillen met de concurrentie, … Het zijn belangrijke zaken voor bedrijven in de tech sector (IT, SaaS, …). Maar niet altijd het belangrijkste voor je potentiële klant.

Vaak blijven deze bedrijven steken in een opsomming van de features van hun product of service. En bij het verschil met en het voordeel op de concurrentie.

Let op. Er is niets mis mee om content te maken over je producten. Maar je moet deze dan wel bezorgen aan de juiste leads en op het juiste moment in hun customer journey.

Om in een eerste fase mensen aan te trekken, gaan je productpraatjes niet aanslaan. In deze fase gaat het om welke impact je maakt op een persoon of bedrijf. Je moet inspelen op ‘the why’ en de meerwaarde: what’s in it for me?

Enkele voorbeelden die je kunnen inspireren om het anders aan te pakken.

Haal het product uit je storytelling

Cisco liet zich inspireren door Mr. Robot, een Amerikaans televisieserie uit 2015 over een jonge programmeur die overdag werkt als een cyber-security ingenieur en zijn kennis ‘s nachts gebruikt als hacker.

Deze show was succesvol in het dramatiseren van de daad en de implicaties van cybercriminaliteit; de menselijke gezichten hierachter en de verwoesting die het kan veroorzaken voor zaken, politiek, economieën en individuele levens.

Een paar weken voor de release van het tweede seizoen van Mr. Robot in 2016, verspreidde Cisco een 3 minuten durende video via social media: een presentatie van het karakterprofiel van de hacker van vandaag om te laten zien hoe makkelijk bedrijven door volledig anonieme personen kunnen worden gemanipuleerd. "Ik werd betaald voor de job, en ik deed het goed," zegt het personage met trots. 'Dat is wat van iemand verwacht wordt of niet?'

Maar wat valt het meest op in de video: geen enkele keer wordt er over een product gesproken. Als het verhaal gedaan is, verschijnt er de tekst: “The FBI says the ransomware market will be a $1 billion market this year.” Daarna volgt er de call-to-action van slechts 2 woorden: “learn more” met een link naar de website van Cisco.

Door de sales pitch in het verhaal te verweven, vertelt de video subtiel maar duidelijk waarom het hebben van een robuust beveiligingssysteem belangrijker is dan ooit.

De producten hiervoor zijn slechts een onderdeel in een latere fase binnen het beslissingsproces van een toekomstige klant. De relevante storytelling zorgt voor de connectie met het merk.

DNS Belgium: ga buiten je core-business en creëer value

Bij The Fat Lady hebben we ook ervaring met contentmarketing in de technologische sector. Een van onze klanten is DNS Belgium, een non-profit organisatie die de domeinnaam registraties van alle .be, .vlaanderen en .brussels organiseert. Zij verkopen deze domeinnamen niet zelf maar dit gebeurt via een netwerk van registrars.

DNS Belgium wil mensen met een ondernemersidee & startende zelfstandigen bewust maken van het belang om tijdig je domeinnaam te registreren en zo je eigen online plek te claimen: awareness creëren dus.

Maar hoe bereik je nu de zeer gegeerde doelgroep van pré-starters die al overvloedig benaderd wordt door verschillende organisaties? En dit zonder te vervallen in allerlei technische aspecten rond domeinnamen en de registratie hiervan?

Door breder te gaan dan je core-business en door meerwaarde te creëren voor je doelpubliek. Een sterk idee begint immers met een sterke naam. En zonder een sterke naam, geen domeinnaam.

Via het contentplatform claimjeidee.be / monideeamoi.be krijg je tips & tricks over het bedenken van een sterke naam en domeinnaam voor jouw idee. Cases van ondernemers over de zoektocht naar en de betekenis van hun bedrijfsnaam zorgen voor inspiratie. En via een gratis download van het Namenboekje heb je een eigen labo om tot een originele naam te komen.

Laptop_views

Maar ook offline kan je zo het verschil maken. Op de Beurs Ondernemen/Entreprendre 2017 bedachten de creatievelingen van DNS Belgium 2 dagen lang bedrijfsnamen voor aanwezige pré-starters: gratis en voor niks. Bovendien werd de bijbehorende domeinnaam gereserveerd voor de pré-starters zodat ze de mogelijkheid kregen om deze te claimen. Een waardevol duwtje in de rug voor startende ondernemers.

Namenlabo_2_700_300

Geïnteresseerd om de mogelijkheden van contentmarketing te verkennen? Neem gerust contact op en kom langs voor een kop koffie.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.