Hoe kies je een contentmarketingbureau? - The Fat Lady

Contentmarketing is een vrij nieuwe discipline, wat de zoektocht naar het ideale contentmarketingbureau voor jouw specifieke wensen geen sinecure maakt. Veel aanbod nochtans. De jaarlijkse profitability study van de Belgische Associatie van Communicatiebureaus (ACC) toont aan dat ongeveer 50% van de deelnemende bureaus (60) contentmarketing opgeven als tweede belangrijkste discipline, na advertising. Als je met een vogelpik de ledenlijst van ACC afgaat, dan heb je 50% kans om iemand te treffen die tussen 5 en 100% met contentmarketing bezig is. Los van het feit of iemand die voor 5% met contentmarketing bezig is, een goede optie is (ik zou denken van niet), geven we je een aantal tips om een meer doordachte keuze te maken.

Leverancier of strategische partner?

Veel bureaus en hun klanten struggelen met de plaats van contentmarketing. Het is nog te vaak een middeltje, als onderdeel van de mix; een periodieke blog- of Facebookpost, of als extensie van een reclamecampagne. Contentmarketing is een manier van denken, werken en communiceren. Met impact op de hele organisatie en alle communicatie, inclusief advertising. We gaan niet langer onze klanten bombarderen met commerciële boodschappen, in de plaats daarvan gaan we naar hen luisteren en hen zo goed mogelijk proberen te helpen en bij te staan. Selling without selling, zeg maar.

Om daartoe te komen, heb je nood aan een contentmarketingbureau dat op een strategische manier een merk en zijn publiek kan ontleden, de sweet spot vastpint en de resources heeft om dat merkverhaal op consequente manier in alle geledingen neer te zetten. De contentproductiehuizen die blogposts of mooie video’s maken ten spijt, je zal allicht iemand nodig hebben die je communicatie kan overzien en vooruitblikken.

50% kans op het treffen van een content marketing bureau
50% kans op het treffen van een contentbureau.

Welke expertises moet mijn nieuwe contentmarketingbureau in huis hebben?

Vlot schrijven is het olympisch minimum. De mensen met wie je werkt moeten in staat zijn om op creatieve en/of efficiënte manier een onderwerp op te pikken en daar een vlot verhaal over te schrijven. In een blogpost, als artikel in een magazine, op social media, een white paper, …

Om je verhaal meer impact te geven, is er nood aan een onderscheidende beeldredactie; originele beelden of composities, infographics, straffe grafische vormgeving, …

En video, meer en meer video. Het is wat het online publiek ondertussen verwacht van merken. Google beloont ook pagina’s met video extra in hun ranking. Een merk als Coolblue maakte meer dan 7.000 video’s om een antwoord te geven op alle mogelijke vragen van hun publiek. Je nieuwe contentmarketingbureau moet dit medium beheersen, kunnen denken in formats en al dan niet mensen in huis hebben om vlot video te produceren.

Eén van de vele video’s van Coolblue met handige tips en oplossingen

Hoe belangrijk is creativiteit?

Je weet wat je wil vertellen, maar de manier waarop is minstens even belangrijk. Als iemand de keuze heeft tussen een heel technisch geschreven stuk en een korte animatievideo om een bepaald onderwerp te doorgronden, is de kans groot dat ze het laatste kiezen. Je wil dus graag een contentmarketingbureau dat er in slaagt om je verhaal op een entertainende, verrassende manier te brengen, door gebruik te maken van een onverwachte invalshoek, mensen op te voeren die het onderwerp tot leven brengen, visuele middelen in te zetten als video of gifographics, enzovoort.

Om de voordelen van blik in de verf te zetten, creëerde The Fat Lady een herkenbaar figuurtje voor MPE.

Hoe zit het met de distributie van mijn content?

Je contentmarketingbureau zorgt ervoor dat al die kostbare content op de juiste plek, op het juiste moment, aan het juiste publiek gepresenteerd wordt. Klinkt eenvoudig, maar is het niet. Er zijn veel mogelijke distributiekanalen en elk kanaal heeft zijn eigen techniciteiten en kwaliteiten: content platforms, nieuwsbrieven, SEA, sponsored posts, native advertising, magazines, events, influencers, enzovoort.

Om het overzicht te houden van de effectiviteit van alle gekozen kanalen, beschikt je bureau over een data-analist, die het overzicht behoudt en per kanaal kan blijven optimaliseren.

Is er een klik?

De samenwerking met een contentbureau is vrij intens, omdat je always on wil zijn. Een goede klik met de mensen met wie je dagelijks of wekelijks samenwerkt is dus cruciaal.

Begrijpen ze goed je sector om te kunnen inhaken op wat er gebeurt in de context van je merk, leggen ze die extra mile af voor jou? Leggen ze de lat voor zichzelf en voor je content hoog genoeg?

Dit zou je moeten helpen om een doordachte keuze te maken. Veel succes.

 

Vraag je je af of wij je ideale bureau kunnen zijn? Kom naar de derde editie van het contentmarketingevenement 20 Thoughts Before Noon en leer onze expertises én ons team beter kennen.

Lees meer over

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.