Als marketeer herken je dit scenario misschien: je bent met een contentmarketingtraject gestart en dat loopt goed. Je content wordt gelezen, er ontstaat social media engagement en de eerste leads komen binnen. Super! Maar je hebt één belangrijk aspect over het hoofd gezien: de interne communicatie hierover.

De volgende inzichten helpen om van jouw organisatie een contentorganisatie te maken.

Interne reacties

Je contentmarketingstrategie loopt en de eerste resultaten zijn zichtbaar? Communiceer dit dan ook intern: de aanpak, de resultaten, de meerwaarde voor je bedrijf, de vraag naar samenwerking, …

Doe je dit niet, dan zijn de eerste interne reacties vaak negatief en stuit je op weerstand.

Enkele voorbeelden:

De nieuwe website is SEO- & UX-vriendelijk, wordt makkelijk gevonden en is makkelijk doorzoekbaar.
Interne reactie: “Ik vind niets terug op die nieuwe website!”

Je krijgt veel positieve reacties op je blog.
Interne reactie: “Ah, hebben wij een blog?”

Je hebt interessante en relevante content offers gemaakt die mensen downloaden, waarvoor ze hun mailadres in ruil geven en antwoorden geven op een aantal vragen.
Interne reactie: “Mag ik dat ebook niet gewoon doormailen, zoals onze folders en brochures vroeger?”

Collega's: bron van content

Spijtige reacties, terwijl je jouw collega’s net nodig hebt om je contentverhaal verder uit te bouwen. Ze kennen niet alleen je doelgroepen door en door, maar ook je product, dienst, de techniciteit, de regelgeving, ... . Hun input zal er voor zorgen dat je content sterker, interessanter en relevanter wordt.

Dit is echter ‘gated’ content: het zit ‘verstopt’ in de hoofden van jouw collega’s. Verzamel deze kennis en expertise en giet ze in makkelijk te vinden content.

Medewerkers: brand ambassadeurs

Je collega’s hebben ooit vrijwillig gekozen om te werken voor jouw brand. Ze zouden dus je eerste en belangrijkste brand ambassadeurs moeten zijn!

Ze zijn ook een belangrijk distributiekanaal. Elke dag delen ze content met je doelgroep(en): bewust en onbewust, online en offline.

Zorg er dus voor dat zij op de hoogte zijn van de content die jij deelt. Als een (toekomstige) klant hen aanspreekt over een bepaald blogartikel en je collega heeft hier geen weet van, dan faal je zowel bij je (toekomstige) klant als bij je collega.

TFL-Contentorganisatie-3

Takeaways

1. Interne contentmarketingstrategie

Start je externe contentmarketing tegelijk met interne communicatie hierrond. Niet alleen met de managers, maar vooral met je collega’s in de frontlinie - zij die in contact komen met je (toekomstige) klanten.

Je zal je verhaal regelmatig moeten vertellen en herhalen. Ook je interne contentmarketingstrategie vraagt tijd.

Tip: detecteer interne ‘early adopters’. Zij zijn mee met je verhaal en passen je strategie reeds toe. Laat hen jouw boodschap brengen op hun manier. Je collega’s zullen dit sneller oppikken via hen dan via jou als marketeer.

2. Cooperative content

Overal zit content in! Hoe vind je die?

  • Betrek je collega’s in redactiemeetings.
  • Zorg voor een duidelijk en raadpleegbaar contentplan en -kalender. Zo kunnen je collega’s hierop inspelen.
  • Betrek hen bij contentcreatie.

3. Maak het persoonlijk

Heel veel content wordt geschreven door marketeers, ondertekend door marketeers en verspreid door marketeers. Dat kan beter.

Zet je collega’s (en vooral je sales) neer als adviseur, expert, partner van je (toekomstige) klant door hen auteur te maken van blogposts.

Dit zorgt voor een win-win:

  • Het creëert meer vertrouwen bij de lezers en maakt het persoonlijker.
  • Jouw collega’s voelen zich op deze manier betrokken en beloond voor hun werk.
TFL-Contentorganisatie-2

Sharing is wanted!

Als je wil dat je collega’s jouw content (op een goede) manier delen, help hen hier dan bij.

Het delen van persoonlijke foto’s is nog iets anders dan het delen van content via LinkedIn en Twitter. Heel wat collega’s willen dit wel delen, maar hebben schrik iets fout te doen. Zorg daarom voor interne social mediatraining en help hen bij het opzetten van hun profiel, het uitbouwen van hun online netwerk en het delen van content.

De win-win:

  • Je krijgt als bedrijf toegang tot de netwerken van je collega’s en je ontwikkelt een groter bereik.
  • Jouw collega’s creëren value voor hun netwerk door dit te voeden met nieuwe, interessante en relevante content.

Analytics

Zorg dat je collega’s zien wat de impact is van hun inspanningen. Meewerken aan het verwezenlijken van doelstellingen geeft voldoening en zo motiveer je hen hen om dit te blijven doen.

Geef bijvoorbeeld de cijfers door aan de auteur van een artikel: welk bereik heeft dit gehaald, hoeveel views en shares waren er, het doorklikken naar de website of specifieke pagina, …

TFL-Contentorganisatie-1

Geïnteresseerd om de mogelijkheden van contentmarketing te verkennen? Neem gerust contact op en kom langs voor een kop koffie. 

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.