Vergeet prins Harry en z’n aanstaande, Meghan Markle. 2018 gaat de geschiedenisboeken in als het jaar waarin data en creativiteit elkaar definitief het ja-woord geven. De afgelopen jaren waren we de bevoorrechte getuigen van deze groeiende romance.

Data zijn belangrijk. Cijfers zijn onwrikbaar en bieden een betrouwbare houvast. De voorbije jaren kwam in zowat elke sector de nadruk te liggen op het adagium ‘meten is weten’.

Denk maar aan deze Deense voetbalploeg waar data het reilen en zeilen van de club bepalen. Geen trainer of manager, maar wél algoritmes en formules bepalen welke spelers aangetrokken worden, op welke technieken getraind wordt en met welke opstelling het team aan de aftrap verschijnt. Straf!

Data-driven advertising

Ook in de communicatiewereld zijn data here to stay. Om het buikgevoel van een goede creative of strateeg kunnen we nog steeds niet heen. Maar het is noodzakelijk om dit buikgevoel aan te vullen met kwantitatief onderzoek. Droge cijfers maken het mogelijk om consumentengedrag te analyseren, doelgroepen af te bakenen, voorspellingen te maken, campagnes te testen, …

Match made in heaven

Data op zich zijn met andere woorden bijzonder interessant. Maar eerlijk: soms ook een tikkeltje saai. Gelukkig tover je met een gezonde dosis creativiteit die kleurloze data om tot een sprankelende campagne. Je gelooft ons niet? Scrol even door deze recente data-driven campagnes en je merkt al snel dat dit nog maar het topje van de ijsberg is...

Als het aankomt op campagnes die data en creativiteit combineren, spant Spotify de kroon. In 2017 Wrapped deelt Spotify unieke insights over je persoonlijke luistergewoontes. En ook voor hun eindejaarscampagne, ‘2018 Goals’, gaan ze met hun gigantisch databestand aan de slag.

Spotify

Spotify add

Spotify

Ook Netflix springt mee op de kar. En daarvoor slaat het de handen ineen met, rara, Spotify. Via jouw luisterprofiel matcht Spotify je met een personage uit Stranger Things en serveert je zo een afspeellijst op maat. Het ziet er ook buitengewoon straf uit!

“You’re not you when you’re hungry”, zo luidt de campagne van Snickers. Met andere woorden: wie honger heeft is sneller lichtgeraakt. Het ‘Hungerithm’ is een algoritme dat de teneur van online discussies meet. Stijgt het aantal negatieve reacties op Twitter, dan daalt de prijs van Snickers in de winkel. In realtime! Slim.

De Amanda Foundation is een Amerikaanse vzw die zich inzet voor dierenwelzijn. Aan de hand van data worden baasjes met een hond gelinkt. Klinkt als rocket science? Is het niet. Kijk vooral zelf:

En ook in eigen land zien we dat data en creativiteit elkaar steeds vaker vinden. Het geweldige Klarafy kent iedereen intussen wel. Maar een award-jury vervangen door algoritmes en formules, dat hadden we nog niet gezien. Voor de uitreiking van de Mixx Awards stuurde BAM de volledige jury de laan uit en zocht haar toevlucht tot algoritmes en formules.

Waar dat zal eindigen? Geen idee. Maar dat data en creativiteit in 2018 nog meer hand in hand zullen gaan, daar kunnen we van op aan.

Geïnteresseerd om de mogelijkheden van contentmarketing te verkennen? Neem gerust contact op en kom langs voor een kop koffie.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.