fbpx

The Fat Five 11:
Over Joy Division, Friends en dirty talk

Een bijzonder hete editie van The Fat Five leidt ons naar een van de mooiste tuinen van Gent, van restaurant Alix. In de schaduw, nippend van onze mocktail, vinden we de perfecte setting om onze dirty talk skills bij te werken. Ongecensureerd. En sinds kort ook Google Assistant proof!

Mis geen enkele aflevering van onze vlog en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

1. Ikea is there for you

Zou jij graag eens rondlopen in de gezellige woonkamer van friends Rachel en Monica? Dan kan je het vliegtuig nemen naar California en daar de set van Friends bezoeken. Of je stapt een Ikea binnen en shopt er de iconische woonkamer bij elkaar.

De Zweedse meubelgigant bouwde drie wereldberoemde woonkamers na met interieurstukken uit hun nieuwe collectie. Zo is er de 'room for mates', die regelrecht uit Friends lijkt te komen. De 'room for families' is dan weer een kopie uit The Simpsons, inclusief de luie zetel van Homer én het scheve schilderijtje. En de 'room for everyone' lijkt als twee druppels water op de woonkamer uit Stranger Things. Het is deel van de nieuwe campagne Real Life Series die in de Verenigde Arabische Emiraten loopt. Over een mooi voorbeeld van storytelling gesproken.

2. Content repurposing met Joy Division

40 jaar geleden bracht Joy Division het album 'Unknown Pleasures' uit, de plaat die de band destijds op de kaart zette. Nog altijd een klassieker van wereldformaat. De verjaardag zal niet zomaar ongemerkt voorbijgaan. De 10 nummers krijgen een splinternieuwe videoclip, gemaakt door verschillende regisseurs. De allereerste videoclip werd geregisseerd door het IJslandse filmduo Helgi & Hörður. Zij pakten I Remember Nothing aan, het slotnummer van de plaat.

De Japanse filmregisseur Makoto Nagahisa maakte een video bij het nummer Insight.

Het project 'Unknown Pleasures: Reimagined' is een mooi voorbeeld van repurposing: oude content vanonder het stof halen en het in een nieuw jasje steken. Goed voor twee vliegen in 1 klap: je brengt de oude content opnieuw onder de aandacht én bereikt meteen een gloednieuw doelpubliek.

3. #truthfindsaway

Het Chinese internet wordt streng gecensureerd. Dat is al jaren zo, maar sinds president Xi Jingping aan de macht is, gaat het van kwaad naar erger. Maar liefst 2 miljoen mensen zouden er de internetcommunicatie in de gaten houden. Op zoekmachines leveren veel zoektermen een foutmelding op, of ze tonen je enkel de 'veilige' sites. Wikipedia kan je er niet bezoeken, en over het bloedblad op het Tiananmenplein in 1989 vind je helemaal niets.

Volgens Amnesty International zaten in 2015 bijna 200 journalisten achter de Chinese tralies. Maar waar een wil is, is een weg. Journalisten vonden een nieuwe manier om te communiceren: via popsongs. Muziek streamen, zoals via Spotify, kan namelijk wél. Samen met Reporters Without Borders maakten DDB Berlin en MediaMonks de Uncensored Playlist. Vijf verschillende onafhankelijke journalisten uit zwaar gecensureerde landen zetten 10 artikels om in ongecensureerde popsongs. Of, zoals Jack Kerouac al zei: The only truth is music.

4. Slutbots leren je sexten

Vergeet de chatbot, er is een pikantere versie: de Slutbot. Meer dan de helft van de volwassenen doet wel eens aan sexting, hete tekstberichten sturen. Maar helaas is niet iedereen even taalvaardig. Sommige mensen hebben het moeilijk om hun verlangens te uiten, en al helemaal in sms-taal.

Daarom komt Juicebox, een Amerikaans bedrijf dat digitale hulp voor je seks- en liefdesleven biedt, met de Slutbot op de proppen. Met die pikante robot kan je sexten, geile praatjes uitwisselen dus. De antwoorden werden ontwikkeld door seksuologen en schrijvers van erotische fictie.

De chatbot is trouwens niet enkel belust op sekspraatjes. Hij léért je in eerste instantie seksuele conversaties aangaan en heeft dus vooral een educatieve functie. Je kan trouwens kiezen of je het "slow & sensual" wil houden of toch maar liever "hot & heavy". Gaat het wat te ver allemaal? Dan tik je gewoon "pineapple" in. Daarmee snoer je de Slutbot onmiddellijk de mond. Want dat leer je ook: dat wederzijdse toestemming cruciaal is.

Het promofilmpje belooft alvast veel goeds.

Slutbot spreekt helaas (nog?) geen Nederlands. Maar het lijkt ons alleszins een geweldig idee voor organisaties die zich met een soortgelijke problematiek bezighouden of voor bedrijven die digitalisering promoten.

5. Google Assistant in België

Wie wél Nederlands spreekt, dat is Google Assistant. Sinds eind mei begrijpt hij ook Vlaams en Waals. Voice search is in landen als Amerika al even aan een gigantische opmars bezig. Nu ligt de deur ook in ons land open.

In België werkt Google samen met verschillende bedrijven. ING-klanten kunnen met hun stem informatie opvragen. Het KMI heeft een chatbot die weerberichten voorleest. ("Oké, Google, wordt het warm vandaag?") Het radionieuws kan je via VRT NWS beluisteren, aan de NMBS kan je vragen wanneer je trein vertrekt en bij Colruyt spreek je online je boodschappenlijstjes in.

66,4 miljoen van de Amerikaanse gezinnen heeft trouwens een slimme luidspreker in huis, de Google Home. Volgens de voorspellingen zouden tegen 2020 maar liefst 50% van de zoekopdrachten stemgericht zijn. Zo'n vaart zal het in België wellicht niet lopen. Maar toch. Marketeers: strijd al maar voor die position zero!

Koen nog meer (dirty) horen praten?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

en mis geen enkele aflevering van onze vlog.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.