Wat we eten, hoe we eten, waar het vandaan komt: er bestaan zoveel uiteenlopende visies over als er mensen rondlopen hier op aarde. Die verscheidenheid vinden we maar weinig terug in foodmarketing. Mooie websites en sfeervol gefotografeerde receptjes, gebracht door de gehypete chef van het moment, verder gaat het meestal niet. Deze cases gaan verder en geven hun klanten – degenen waar het allemaal om draait (zogezegd) – een hoofdrol.

Gewone mensen helpen ongewone dingen te realiseren

Het succes van koffieketen Starbucks is grotendeels te danken aan hun neus voor goeie marketing. Waarom ben je anders bereid veel te veel te betalen voor middelmatige koffie? De keten zet zich ook graag in de markt als duurzaam en sociaal betrokken. Onder andere vorig jaar met deze straffe reeks verhalen: Upstanders.

De tien afleveringen die gewone mensen portretteerden die ongewone dingen realiseren, kreeg dit jaar een vervolg met 11 nieuwe verhalen. Met een Upstander challenge aan gekoppeld van 25 x 25.000 dollar waarvoor je een persoon of organisatie die een positieve verandering teweegbrengt kon voordragen. De verhalen worden gebracht als longreads die video, beeld en tekst op een aantrekkelijke manier presenteren.

Upstanders The Sequel - Starbucks

Stiekem vinden we dit initiatief van Starbucks nog toffer: de grappige animatiereeks 1st & Main. Een reeks van 4 korte animatiefilmpjes met pratende dieren – klanten en barista’s – in een Starbucks.

De onderwerpen zijn uit het leven gegrepen: een koppel dat babynamen zoekt door naar de barista te luisteren die de namen afroept als de bestelling klaar is, een olifant die Kerstmis alleen doorbrengt, …

En voor wie nog nood heeft aan een shot Starbucks is er nog hun blog 1912 Pike.

Een slecht imago? Maak er een troef van!

De relatie tussen fastfoodketen McDonald’s en zijn klanten verloopt niet altijd vlekkeloos. Er gaan heel wat geruchten en urban legends de ronde over de producten. Iets waar een bedrijf doorgaans niet zelf over communiceert. Dat deed McDonald’s Canada nu nét wel met hun campagne ‘Our food, your questions’.

Mensen konden zelf rechtstreeks hun vraag richten aan het bedrijf, en McDonald’s beantwoordde de relevante en leesbare vragen, hoe kritisch ze ook waren. Het werd een succes. Al meer dan 10.000 vragen zijn zo beantwoord. De campagne toont aan dat een volwassen en respectvolle relatie met je klanten onderhouden mogelijk is. De keten kan zich zo ook profileren als een open en transparant bedrijf.

Maar waar ze bij McDonald’s wellicht nog het meest van profiteren is de zoekmachineoptimalisatie. Wie nu nog op zoek gaat naar een antwoord op een gerucht, krijgt hoogstwaarschijnlijk als eerste een antwoord te zien van McDonald’s zelf. Slim.

our food your questions - McDonalds

Wat als liefde echt door de maag zou gaan?

Als je bij deze campagne van Knorr denkt ‘Oh nee, toch de zoveelste video die op onze emoties werkt!’ dan hebben we daar alle begrip voor. Het format van de schijnbaar spontane ontmoetingen is ondertussen wel al voldoende de revue gepasseerd om nog te verrassen. En kijkers laten zich ook niet zomaar vangen door de zoveelste semi-spontane video van een merk. En toch. Deze campagne van Knorr werkte wel. Zelfs kijkers die het fake vonden, waren fan en bedankten Knorr voor deze campagne.

Het idee van Knorr: kunnen we de liefde voor voeding en het online flirtgedrag van jongeren samenbrengen? De campagne Love at first taste bestond uit 2 delen. In een eerste fase konden mensen hun smaakprofiel bepalen op de campagnewebsite van Knorr. Vervolgens lanceerde het merk een filmpje waarin vreemden aan elkaar gekoppeld werden op basis van hun smaakprofiel.

Mooi gefilmd, mooie normale mensen, samen een maaltijd delen, en de gevolgen laten zich raden. Resultaat: een heel succesvolle campagne. Meer dan 2 miljard(!) views, mensen praatten over Knorr en kregen een positief gevoel bij het merk. De merkwaarde en marktaandeel vergrootten.

Geïnteresseerd om de mogelijkheden van contentmarketing te verkennen? Neem gerust contact op en kom langs voor een kop koffie.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.