Iedereen etnomarketeer? - The Fat Lady

Hoe kun je met jouw merk- en marketingstrategie elke relevante doelgroep in onze superdiverse samenleving bereiken én aanspreken? Etnomarketing is hier het antwoord. In de praktijk wordt dit nog veel te weinig ingezet. Rachid Lamrabat van het marktonderzoeks- en communicatiebureau Tiqah probeert daar verandering in te brengen.

Vijf jaar geleden werkte Rachid Lamrabat nog op het Agentschap Integratie en Inburgering van de Vlaamse overheid. In 2012 doopte hij zich om tot 'etnomarketeer', in ons land een vrij nieuw fenomeen. Nu begeleidt hij bedrijven als Torfs, Colruyt en Devos Lemmens om doelgroepen in de allochtone gemeenschap te bereiken.

Is dat nodig, zo’n gedifferentieerde aanpak? Rachid Lamrabat: “Ja, en wel om verschillende redenen. Enerzijds gaan er veel bedrijven de mist in als het over inclusie gaat. De goede wil is er en er worden inspanningen geleverd, maar vaak niet de juiste."

"Daarnaast merk ik in mijn omgeving dat veel mensen zich niet begrepen en vertegenwoordigd voelen. Op die signalen heb ik ingespeeld. Het is namelijk essentieel om de gemeenschappen met een andere etnische achtergrond aan te spreken. Zij zijn ook potentieel jouw klant, namelijk. En het gaat over een aanzienlijke groep.”

(© Azzouz Hichem)

Culturele waardepatronen

“In tegenstelling tot wat veel mensen denken, focussen we op culturele waardepatronen die gedefinieerd zijn door de islam. Niet op religieuze waardepatronen. Net zoals de culturele waarden van blanke Vlamingen die hun oorsprong vinden in het christelijk geloof. Daar maken veel bedrijven de fout. Ze denken meteen aan religieuze waarden, maar dat is absoluut niet hetzelfde.

Die culturele waarden zijn veel subtieler en betekenen helemaal niet dat je gelovig bent. We hebben het dus niet over een niche, maar over een grote bevolkingsgroep in België en Europa. Dat is een groep consumenten die blijft groeien. Je moet als bedrijf op een duurzame manier bekijken hoe je voor die groep relevant kan zijn.”

Do’s en don’ts in etnomarketing

  • Ontwikkel persona’s om je doelgroep te bereiken
  • Stap uit je eigen referentiekader
  • Doe research naar je doelgroep en hoe ze reageren op bepaalde reclameboodschappen

Persona’s ontwikkelen

Net zoals in de klassieke marketing, werkt Rachid met persona’s en wordt er gekeken naar emotionele reacties op bepaalde reclameboodschappen. “Op basis daarvan stellen we patronen vast en geven we gepast advies aan onze klanten. Het is echt essentieel om uit je eigen referentiekader te stappen. We denken dat we andere culturen goed begrijpen, maar dat komt niet altijd zo over.”

The Body Shop pakt uit met geschenkpakketten in het teken van Ramadan.

BodyShop etnomarketeer the fat lady
BodyShop etnomarketeer the fat lady

Albert Heijn had al een uitgebreid assortiment van vlees. Sinds kort hebben ze ook Halal vlees in de schappen.

VB_Albert Heijn etnomarketeer the fat lady

De Brusselse arbeidsbemiddelingsdienst Actiris zit op het juiste spoor door zijn communicatie aan te passen aan het doelpubliek, de werkzoekende Brusselse jongeren.

Actiris etnomarketeer the fat lady

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.