Influencer marketing: merken worden mensen - The Fat Lady

We leven in een hypergeïndividualiseerde samenleving. Die trend zien we ook online. Sommige gebruikers hebben honderdduizenden, zelfs miljoenen volgers op Facebook, Instagram of Youtube. Hoe ga jij daar als adverteerder in mee?

Studio Brussel: 470,000 volgers op Facebook
Nike: 475,000 volgers op Twitter
Coca-Cola: 2,4 miljoen volgers op Instagram

En toch zullen we in de toekomst minder en minder merken volgen op social media.
Kijk maar:

Stromae: 6,7 miljoen volgers op Facebook
Barack Obama: 101 miljoen volgers op Twitter
Cristiano Ronaldo: 121 miljoen volgers op Instagram

Is dat slecht nieuws voor je merk? Helemaal niet. Tenminste, als je tijdig uit je winterslaap ontwaakt….

Hello, influencer marketing

Influencer marketing is een erg krachtige vorm van word of mouth en maakt komaf met enkele belangrijke nadelen ervan:

  • Geen nood aan véél, wel aan kwalitatieve ambassadeurs;
  • Met één post bereik je in één klap heel veel potentiële consumenten;
  • Als merk heb je meer controle over hoe je product in the picture komt.

Bovenstaande iconische post van Selena Gomez ging in no time viral. Het gaat duidelijk om een commerciële post van Coca-Cola. Maar, wat opvalt: Coca-Cola zette dit beeld niet zelf online. Een uitstekend voorbeeld van influencer marketing dus.

Nieuwe mogelijkheden

“Zo’n wereldster voor je kar spannen? Wete gij wel wat dat da kost!?”, horen we je denken.

We geven je volkomen gelijk. Maar: de groep influencers wordt steeds groter en groter. Jongeren groeien op met Instagram, Twitter en Facebook. Zelfs zonder beroemd te zijn, maken ze deel uit van een uitgebreid netwerk peers.

Om tot een perfecte match te komen en de juiste doelgroep te bereiken is het als merk belangrijk om de juiste influencers in te zetten. En dat zullen in de toekomst niet uitsluitend BV’s of wereldsterren zijn. Ook the boy of girl next door heeft vaak duizenden volgers online.

Sleutelwoord: samenwerken

Voor je stante pede een influencer opbelt om jouw post te verspreiden, eerst dit: betrek influencers vanaf het begin bij wat je wil doen. Influencers werden lange tijd gezien als een makkelijke manier om een boodschap te verspreiden. Dat is te kort door de bocht.

Wil je écht potten breken, dan moet je die influencers al veel vroeger in het proces betrekken, door samen met hen content te creëren. Zij weten wat leeft bij je doelgroep. Bovendien zullen influencers veel sneller geneigd zijn je content te delen, als ze hier samen met jou aan hebben meegewerkt.

Daarnaast biedt zo’n samenwerking ook perspectieven op lange termijn. Vraag hen om input bij het opstarten van een nieuwe productlijn of geef hen de kans om dat nieuwe product exclusief te onthullen op hun kanaal. Zo bind je een influencer aan jouw merk.

Hoe wij het doen?

Van het belang van influencer marketing moet je ons niet meer overtuigen. Dit zijn een aantal cases waarin we het goede voorbeeld tonen:

Voor een onderdeel van de campagne voor Stedelijk Secundair Onderwijs Gent sloegen we de handen in elkaar met Eva Mouton. We lieten kinderen dromen van wat ze later wilden worden. Eva Mouton verzorgde de illustraties die ze met plezier deelde via haar eigen Instagramaccount.

Voor de Fruit- en Creamjenevers van Filliers deden we geen beroep op acteurs. Wel op jonge influencers met een breed netwerk. Tijdens het shooten communiceerden ze over de making of, waardoor hun volgers nieuwsgierig werden om de nieuwe campagne te ontdekken.

En bij Takeda maken we de omgekeerde beweging. Door mensen met de ziekte van Crohn en colitis een gezicht te geven, maken we van hen influencers waaraan iedereen die met de ziekte te maken krijgt zich kan spiegelen.

Waarom je vandaag nog met influencer marketing moet beginnen:

  • Je merk wordt geassocieerd met een rolmodel;
  • Via het netwerk van influencers bereik je zeer veel mensen;
  • Samen met influencers maak je nog straffere content: ze weten wat hun doelgroep wil en welke content werkt;
  • Influencer marketing maakt het makkelijker om regionaal of bij een specifieke doelgroep te scoren.

Zullen merken dan verdwijnen? Natuurlijk niet. Maar op communicatieniveau zullen steeds vaker mensen en niet langer merken het hoge woord voeren.

Graag even van gedachten wisselen over influencers, verspreiding en bereik? Kom gerust met ons rond de tafel zitten. We ontvangen je met open armen en een kop koffie.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.