Er valt amper aan te ontsnappen: Kerst is in het land... kerstmarkten, kerstbomen, kerstliedjes, ho ho ho’s hier en ho ho ho’s daar. Lovers will love, haters will hate.

Ook de marketingwereld laat zich in deze periode gaan. Helaas geraken velen niet verder dan gerecycleerde en weinig inspirerende kerstboodschappen zonder inhoud die al tientallen jaren meegaan.

It’s all about storytelling. Zorg ervoor dat je een duidelijke boodschap uitdraagt naar je doelgroep(en). En probeer hiervoor origineel uit de verpakking te komen.

Een aantal manieren om de kerstkaart uit te spelen.

De parodie - Het mirakel van Mulberry

Accessoiremaker Mulberry maakte een speelse spin-off van het kerstverhaal het mirakel van Mulberry. Een koppel zit op kerstavond tussen de verhuisdozen in hun nieuw huis. Ondanks de afspraak dat er die Kerst geen ruimte is voor kerstcadeaus, krijgt de vrouw toch een handtas cadeau. Wanneer ze het uitpakt, komen reizigers van heinde en verre om dit mirakel (de opvallende kersenrode handtas in de rol van kindeke Jezus) te aanschouwen.

De emotie - Edeka met #time en #homecomming

Edeka, een Duitse supermarkt, trekt de emotionele kaart: Kerstmis is dé periode om tijd door te brengen met je familie en de mensen die je graag hebt.

Opvallend: In de campagnes van 2015 en 2016 is er, behalve de prachtige feestmaaltijden op het einde van de video’s, geen enkele link naar de supermarkt Edeka. Ook in de nieuwe campagne voor 2017 wordt nergens over producten gepraat. Enkel op het einde staat hun logo boven de titel van de video #KeinFestOhne.

In hun nieuwe spot kijken ze vooruit naar het jaar 2117, in een post-menselijke samenleving waar robotten het overgenomen hebben. Maar kijk: zelfs artificiële intelligentie is gevoelig voor de kerstsfeer.

In de campagne van 2016 lag de focus op tijd. Kerstavond en -dag zijn voor veel mensen het toppunt van samenzijn en gezelligheid. Maar de aanloop ernaartoe is vaak het tegenovergestelde en stressvol.

Fan of niet, Edeka volgt wel een duidelijke lijn en strategie. De campagne in 2015 laat een grootvader zien die geconfronteerd wordt met het drukke leven van zijn kinderen en daardoor op kerstavond alleen zit. Hij neemt een drastische beslissing om zijn familie toch bijeen te krijgen met Kerst.

Melig? Jazeker. Impact? Yes sir! De video haalde 33,5 miljoen views op YouTube na de eerste week.

Storytelling - John Lewis met #BustertheBoxer

Originele storytelling is een heel effectieve contentmarketingstrategie. Dat heeft John Lewis, een keten van warenhuizen in het Verenigd Koninkrijk met een stevige reputatie op het gebied van sterke kerstmarketing, goed begrepen. Via character-based story-telling in de vorm van Buster de Boxer zetten ze hun merk en één van hun producten op een originele manier in the picture. Tip voor de video: wait for it… 🙂

Het gekend verhaal met een twist - Marks & Spencer’s met “Christmas with Love from Mrs Claus”

Storytelling is van alle tijden. Als je creatief wil omgaan met contentmarketing, kan je dus ook een bestaand verhaal gebruiken en hier een originele twist aan geven. In deze commercial van Marks & Spencer stapt Mrs Claus uit de schaduw van haar man. Met stijl. En met een mooie boodschap in de christmas spirit.

Geïnteresseerd om de mogelijkheden van contentmarketing te verkennen? Neem gerust contact op en kom langs voor een kop koffie.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.