Werkt je content campagne beter op lange of op korte termijn? Voor het antwoord op die vraag bestaat helaas geen toverformule. Elk communicatievraagstuk vraagt om een andere aanpak. Wat je zeker niét moet doen: jezelf opdringen.

 

“If you talked to people the way advertising talked
to people, they’d punch you in the face.”

- Hugh MacLeod

 

Om maar te zeggen: het heeft voor adverteerders geen enkele zin om een grote bek op te zetten of je campagne nodeloos te rekken. Daar zit niemand op te wachten.

Als je content straf genoeg is, heb je genoeg aan één geweldig idee om duizenden harten te veroveren. Dat bewijzen deze Cannes-winnaars.

Spaans voor beginners

Om het tweede seizoen van Narcos aan te kondigen luisterde Netflix naar haar fans. Het resultaat? Spaanse les, gegeven door Wagner Moura (Pablo Escobar in de serie). En nee, die leert je niet hoe je een paëlla bestelt. Como Mierda!

Een marathon… wandelen

“In Afrika lopen vrouwen elke dag een marathon om proper drinkwater te halen.” Of je zet een uitgebreide campagne op poten om het Westen een geweten te schoppen. Of je kaapt de marathon van Parijs. Water For Africa deed het laatste. Point made.

Meet Graham

Verkeersveiligheid blijft een wereldwijd issue. Er zijn ontelbaar veel campagnes die ons op de gevaren wijzen. Met wisselend succes. In Australië gooiden ze het over een andere boeg en haalden met één stunt de wereldpers. Maak kennis met Graham: de man zonder nek en met opblaasbare borst, speciaal ontworpen om elk auto-ongeval te overleven.

Weg met hokjesdenken

Met één geniaal filmpje, dat in no time viral ging, maakt het Deense TV2 komaf met hokjesdenken. Het opzet? Een groep wildvreemden wordt samengebracht. Uit een resem onschuldige vragen blijkt dat de diverse groep veel meer gemeen heeft dan ze zelf ooit dachten. Klinkt vaag? Bekijk het filmpje vooral zelf.

Het land zonder land

Aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro deed, voor het eerst in de geschiedenis, een team vluchtelingen mee. Deze atleten hebben geen land waarvoor ze kunnen strijden, geen vlag waarachter ze zich kunnen scharen. Hoe zet je deze vluchtelingenproblematiek op de kaart? Niét met een uitgebreide awareness campagne. Wél met een herkenbaar symbool dat alle nationaliteiten overstijgt en niemand onbewogen laat: de reddingsvest.

 

Wat we uit deze cases kunnen leren?

Dat je niet elke campagne op lange termijn moet uitwerken. Je kan tien kleine tikjes uitdelen, maar soms haal je beter één keer snoeihard uit.

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.