Native advertising: we schakelen een niveau hoger - The Fat Lady

Native advertising. In 2016 schreven we er al over. En het blijft booming business. De markt is momenteel 80 miljard dollar waard wereldwijd. Maar voorspellingen spreken van een groei tot meer dan 400 miljard dollar in 2025. Content is king? Content is op weg naar werelddominantie!

Laten we wel wezen: België is op marketingvlak meestal niet zo snel. Zeker in de USA is goede native advertising al doodnormaal. 2019 wordt ook in België hét jaar om je op native advertising te smijten. Native advertising, is dat niet lezers om de tuin leiden met een bijna-niet-van-een-krantenartikel-te-onderscheiden advertentie? Als je content aanspreekt, dan zal de lezer je dat niet kwalijk nemen.

De voordelen van native advertising

Die mogen duidelijk zijn: het brengt geld op (voor de aanbieder van het platform) en het maakt je klant slimmer (voor de adverteerder). Native advertising slaagde erin zich te ontpoppen tot een rendabel businessmodel voor de advertisingsector. In een wereld waar 25% van onze landgenoten een adblocker gebruikt, is het bovendien nogal handig om die te omzeilen.

Nee, een lezer voelt zich niet bedrogen als blijkt dat het artikel dat hij las gesponsord is. Als het correcte informatie bevat, waar hij iets van heeft bijgeleerd, dan zal hij daar geen zuur gevoel aan overhouden. Integendeel. Met een beetje geluk associeert die lezer jouw merk nu met die pas verworven informatie.

Betere native advertising in 2019

Als er iets is waar Belgische lezers over zouden kunnen vallen, dan is het wel de kwaliteit van native advertising in ons land. Een krantensite die volgepropt staat met gesponsorde artikels die, als je erop klikt, enkel productinformatie bevatten. Nee, daar heeft niemand iets aan. Een artikel over een nieuwswaardig onderwerp, waar jij toevallig je dienst of product kunt aan linken, daar moeten we naar streven.

In België ging Ikea een samenwerking aan met De Morgen. In ‘Mijn leven. Mijn living.’ stelden verschillende Vlamingen hun interieur voor. Waarom kiezen ze net voor dát interieur? Waar letten ze op als ze nieuwe meubels kopen? Handig als extraatje in de magazines van de weekendkrant, maar ook leuk om de producten van Ikea in de kijker te zetten.

Ikea kijkt binnen in de woonkamers van verschillende Vlamingen.

 

Even interessant is Eneco dat op een journalistiek waardig niveau verschillende artikels brengt op de webpagina’s van Trends. Ze willen zich zo in de kijker zetten als duurzame speler, niet alleen op de particuliere markt, maar ook bij retailers. Trends is dan een slimme keuze van partner, gecombineerd met hoogwaardige content.

native-advertising-eneco
Eneco plaatste 6 artikels over duurzaamheid in de retailsector op de site van Trends.

 

Nog eentje uit de energiesector is ENGIE, dat zich als sponsor linkte aan een tv-programma op VIER: Ons eerste huis. De energie-expert Paul De Vylder kwam regelmatig langs om de deelnemende koppels te vertellen over hun energieverbruik en natuurlijk over de verschillende producten van ENGIE. Dat werd gekoppeld aan verschillende artikels op de site van VIER. Paul werd ook als expert gevraagd voor artikels van andere kranten. De positieve merkperceptie van ENGIE ging er met meer dan 20% op vooruit. De volledige case lees je bij custo.

native-advertising-engie
Paul De Vylder van ENGIE was de energie-expert in het tv-programma ‘Ons eerste huis’. © VIER

 

Ook wij schakelen soms partners in om onze content te verspreiden. Zo maakten we samen met Newsmonkey artikels over epic ice karting, floshblobbing en paddleboard boxing voor Filliers Fruit&Cream. Huh, wat? Onze Vlaamse jongere influencers leggen het voor je uit.

native-advertising-filliers-newsmonkey
Voor Filliers Fruit & Cream schakelden we Newsmonkey in om jongeren te bereiken.

 

Je merkt het. Er zijn veel mogelijkheden om aan native advertising te doen. Hoe ver je erin gaat, hangt af van je budget. Hoe goed je het doet, dat heb je zelf in de hand. Kies een juiste partner om je content te creëren en de juiste kanalen om het te verspreiden.

The Fat Lady helpt je op weg met je vragen. Schrijf je in op onze nieuwsbrief waarin je alles te weten komt over contentmarketing. Of kom eens langs voor een koffie (of iets anders, dit artikel is niet gesponsord door de koffielobby).

Verruim je kijk op advertising en content marketing, schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief

Wij willen je inspireren en nieuwe ideeën aanreiken.

Oeps! Je browser lijkt niet meer in topconditie te zijn. Hierdoor wordt deze website niet optimaal weergegeven. Installeer de laatste versie van je favoriete browser om The Fat Lady in al haar glorie bewonderen.