10 manieren om native advertising beter aan te pakken

10 tips om native advertising beter aan te pakken

Native advertising: verketterd door de journalistenbond, de uitweg uit de dalende advertentieverkoop bij mediabedrijven en alsmaar populairder bij adverteerders. Met native creëren en verspreiden media je merkverhaal op maat van hun lezers of kijkers. Iedereen wint als je het goed aanpakt. Deze tien tips helpen je al flink op weg.

  1. Blijf weg van politiek, religie en maatschappelijke topics

Had ‘The Atlantic’ deze regel maar gevolgd toen ze hun betaald hoera-verhaal brachten over ‘Scientology’. Aan alle politieke partijen, met de verkiezingen van 2018 in het achterhoofd: Heel verleidelijk zo’n verhaal over hoe jullie zich inleven in jullie (potentiële) kiezers betaald te laten vertellen, maar doe het toch maar niet.

Artikel van the Atlantic over Scientology
The Atlantic bewierookte Scientology en ze hebben het mogen horen.
  1. Zorg dat het geloofwaardig is

De Persgroep Nederland zette ooit een smaaktest op voor Senseo, betaald door Senseo, met als winnaar Senseo. Misschien waren ze wel echt de beste van de geteste koffiemerken. Maar zeg nu zelf, een smaaktest was in dit geval misschien niet het beste format.

Vergelijkende test als vorm van native advertising door SenseoMeldpunt branded content

Een vergelijkende warentest als format voor native advertising lijkt niet zo’n goed idee.

  1. Leg linken naar je eigen content 

Native advertising is momenteel ‘the hottest ticket’. Dat merk je ook aan de hoge prijs. Omdat je uiteindelijk mensen op je eigen kanalen wil krijgen, zorg je best voor voldoende linken.

  1. Maak het relevant voor de lezer

Het gaat niet over jou en je merk. Het medium wil in de eerste plaats content maken, geapprecieerd door hun publiek. De mediabedrijven kennen het best de interesses van hun publiek, geef hen dus die ruimte en zorg dat je merk eerder een figurant is in het verhaal.

  1. Trek het verhaal wat open

Begin vooral met storytelling. Vertel een interessant verhaal, dat zich afspeelt – van nabij of ver – in de context van je merk. Neem afstand en vertel over de mensen, de omgeving, de omstandigheden, enzovoort.

Een artikel van Biover als vorm van native advertising
Een verhaal over de bewoners van het meest noordelijke dorp in Noorwegen, om winterdepressie te duiden.
  1. Vermijd one-off’s

Met content bouw je vertrouwen op, maar vertrouwen win je niet op één dag. Door consequent in te spelen op een bepaald onderwerp en relevante antwoorden te geven voor je publiek, creëer je ‘thought leadership’. Geef dus vooral niet op en denk lange termijn.

video als vorm van native advertising
Door elke week met nieuwe content te komen, verkreeg DAS een sterke positie in hun domein.
  1. Hergebruik de content in je ‘owned’ kanalen

Huidig kampioen van native content is Lidl, met 3 à 4 nieuwe kookvideo’s per week op het kanaal Nina van De Persgroep en Jani die wekelijks op zoek gaat naar de beste deal. Al die content staat ook op hun eigen contentplatform en YouTube-kanaal.

Lidl met native advertising op Nina Kookt
Lidl is momenteel de kampioen in native advertising, alles wordt op alle relevante kanalen ingezet.
  1. Maak het entertaining

In je favoriete magazine lees je het liefst artikels die ofwel een snaar raken, ofwel heel erg inspelen op jouw leefwereld of gewoon entertainend geschreven zijn. Hetzelfde geldt voor native: zoek een format of invalshoek die een ‘saaie’ beschrijving een trapje hoger tilt tot een boeiend verhaal.

  1. Kies voor gerichte media

Dat native momenteel de ‘heilige graal’ is voor veel mediabedrijven, merk je aan het aanzienlijke aanbod. Je kunt kiezen voor heel gerichte media of rubrieken of secties in die media: ‘onderwijs’, ‘finance’, ‘lifestyle’, ‘luxe’, etc.

Gerichte native advertising op Bloovi
Heb je content voor geïnteresseerden in digital en marcom, dan heb je veel kans dat je ze treft op Bloovi.be.
  1. Stel de juiste verwachtingen

Native stimuleert de verkoop niet rechtstreeks, het werkt eerder op ‘awareness’, afhankelijk van product tot product. Bij producten of diensten waar we meer mee te maken hebben (stel, een supermarkt als Lidl), zal die gedragsverandering sneller plaatsvinden, dan iets als verzekeringen, waar we minder mee bezig zijn.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.