3 onmisbare checklists voor je magazine

3 onmisbare checklists voor je magazine

Je hebt het wellicht al gemerkt, na jaren van onheilsberichten zijn printmagazines meer alive dan ooit. Als je bedenkt dat pure digitale giganten als Uber, Airbnb, WeTransfer en zelfs Facebook een eigen magazine hebben, zegt dat veel over de kracht van print.

Wie een beetje een hart heeft voor print weet hoe fijn het is om iets tastbaars in de hand te hebben, op eigen tempo interessante artikels te ontdekken, te genieten van een aantrekkelijke vormgeving en mooie foto’s. Een print magazine is een welkome shot slow reading in a fastpaced digital world. Misschien is een print magazine ook wel een goed medium voor jouw organisatie. Print wekt meer vertrouwen en is een uitstekend medium om de banden met je doelgroep aan te halen. Ideaal in die voorlaatste en laatste fase van je sales funnel. En bovendien is een magazine leuk om te maken. Bespaar je alvast wat tijd met deze 3 checklists. Ze helpen je al een eind op weg.

Geef toe, deze covers geven toch meteen goesting om in het magazine te duiken?

1. De voorbereiding

Stel jezelf eerst de volgende vragen:

  • Welke meerwaarde heeft een magazine voor mijn content strategie?
  • Heb ik voldoende materiaal en inspiratie om op regelmatige basis een magazine te vullen?
  • Wat doen mijn concurrenten?
  • Hoeveel budget heb ik?
  • Wie maakt het magazine?

2. De start

Ok, de kogel is door de kerk. Hoe begin je eraan?

  • Bepaal je doelgroep en doelstellingen: wat wil het magazine bereiken bij wie?
  • Ga op zoek naar een partner, bij voorkeur een expert in het maken van magazines, die mee waakt over je bladconcept en bladstrategie.
  • Vertaal je mission statement in een look & feel die past bij je doelgroep én bij je organisatie. Een consistente aanpak met oog voor detail is belangrijk om een magaziney gevoel te geven: papier- en formaatkeuze, lettertypes, stijl van fotografie en illustraties, …)
  • Denk na over tone of voice: hoe wil je klinken?
  • Bepaal een 3 à 5 contentpijlers (overkoepelende thema’s waarbij je onderwerpen moeten aansluiten) met bijhorende rubrieken.
  • Welke skills heb je nodig in je team en in dat van je partner om te waken over de kwaliteit? Zorg dat je in je organisatie kunt rekenen op enkele collega’s die je helpen voor het aanleveren van onderwerpen.

3. De creatie

Vermijd een processie van Echternach bij de creatie van je eerste kindje met deze handige tips:

  • Organiseer voor je naarstig begint te schrijven een redactiemeeting waarbij je aan de hand van je contentpijlers en rubrieken je magazine invult.
  • Denk na over je bladritme: een mix van informerende, inspirerende en meer entertainende en/of menselijke artikels, en varieer in lengte. Wissel rubrieken af met losse artikels. Denk na over verrassende insteken die je content helpen onderscheiden van wat er al bestaat.
  • Een winner voor krachtige copy: storytelling. Ja, òòk in B2B. Hoe meer je jouw verhaal vanuit de mensen zelf kunt vertellen, hoe groter je geloofwaardigheid en het engagement van je lezers.
  • Onze design tips: denk na over een consistent en herkenbaar coverbeleid met een hoog koffietafelgehalte, ontwerp een doordachte grid die variatie toelaat zonder dat de rode draad verloren gaat, durf je huisstijl voldoende los te laten, verras met sterke illustraties en fotografie (en ja, dat kost geld), … En oh ja: zeg ja tegen witruimte!

Daar ligt hij dan, je eerste kindje. Trots wil je het delen met de hele wereld. Maar hoe pak je dat aan? Over distributie, analyse en de centen hebben we het later nog wel. Of nog beter: laat dat denkwerk over aan een specialist zoals wij. Met meer dan 15 jaar ervaring als magazinemaker op de teller kan je met een gerust hart bij ons aankloppen.

Wil je meer weten over content marketing en magazines? Onze maandelijkse nieuwsbrief staat vol inspiratie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.