fbpx

The Fat Five 43:
content marketing meets employer branding

Dé uitdaging voor heel wat bedrijven op dit moment: medewerkers vinden. Het aantal vacatures stapelt zich op, het aantal geschikte kandidaten lijkt gering. Enter employer branding. Een specifiek domein, waarbinnen content aan belang wint.

1. Content als welkomstcadeau

Wat geef jij nieuwe medewerkers op hun eerste dag? Bloemen? Een kaartje? Misschien iets lekkers? Of misschien helemaal niets?

Uiteindelijk wil je dat nieuwe mensen zich zo snel mogelijk vertrouwd voelen met de organisatie en het gevoel hebben er meteen deel van uit te maken. Een employee handbook is daarvoor de ideale tool. Het is een document dat samenvat waar het bedrijf voor staat, wat de ambities zijn en welke rol je als nieuwe medewerker hebt.

Dat kan heel feitelijk, maar besef dat het document wel het eerste ‘beeld’ is dat je geeft aan een nieuwe collega. Maak het dus zeker ook aantrekkelijk genoeg. Je kan daar heel ver in gaan, zoals het alom geroemde voorbeeld van Valve, een softwarebedrijf dat games maakt. Het is opgesteld als een soort roman, of spannende novel, wat aansluit bij de core business van het bedrijf.

Het belangrijkste is dat je de sfeer van de organisatie probeert te vatten. Mix daarom nuttige informatie met verhalen over wat de organisatie zo bijzonder maakt, namelijk de mensen.

Meer uitleg over hoe je zo’n employee handbook opstelt en wat er allemaal in verwerkt moet worden lees je in dit artikel.

Verhalen van de mensen in het employee handbook van Liantis. Want wie vertelt beter hoe een organisatie is dan zij die de organisatie vormen.

2. Investeer in verhalen

Met employer branding investeer je in de uitstraling van je bedrijf naar de buitenwereld toe. En dus ook naar potentiële medewerkers. Dat kan via campagnes en slogans, maar het vraagt vooral een aangehouden inspanning, op langere termijn. En daarvoor heb je content nodig.

Hier wil je vooral content brengen die inspeelt op trots. Zoek naar verhalen bij je huidige medewerkers die daarin passen en maak hen de ster. Het is dat soort content dat mensen graag in hun eigen netwerk verspreiden, wat anderen dan weer kan inspireren om bij jou te solliciteren.

3. Community building

Sommige bedrijven hebben een bijna permanent vacatures openstaan voor bepaalde profielen. Dat zijn vaak zeer gegeerde profielen en dus moeilijk te vinden. In zo’n geval helpt het om breder te kijken dan de eigen organisatie en een specifieke functie.

Het Nederlandse IT-bedrijf Topicus bouwde een heuse community uit. Hun blog gaat over IT, maar eigenlijk over de sector in de brede zin. Hoe is het om in die sector te werken? Content die breder gaat dan Topicus. Ze lanceerden ook een Instagramaccount – TechGags – met running jokes en woordgrapjes uit de sector. Op die manier proberen ze een publiek op te bouwen bij die profielen en is Topicus top of mind als zij op zoek gaan naar een job.

Een insider joke voor IT’ers en techliefhebbers.

4. Employee Generated Content

Je kan zelf dus heel wat content maken voor employer branding, maar het summum is employee generated content: content die je medewerkers zelf maken en verspreiden. Op die manier zijn ze echte brand ambassadors van je merk.

Waarom dat precies het summum is? De cijfers liegen niet: het bereik van berichten gedeeld door werknemers ligt 561% hoger dan content gedeeld door merken. Het levert bovendien acht keer meer engagement op en 24 keer meer reposts.

Gamegigant EA Games toont het voorbeeld van hoe je je medewerkers kunt inschakelen. Op hun platform EA Insider verzamelen ze heel wat content die toont hoe het is om daar te werken. Daarbij ook heel wat medewerkers die zelf iets opgenomen hebben. Ook op hun social media verzamelen ze heel veel ingestuurde content van medewerkers.

Thuiswerken bij EA Games… Herkenbaar?

5. Empowerment

Wie is binnen jouw organisatie de expert over een bepaald domein? Voer die persoon ook naar de buitenwereld op als expert. De sterktes en expertises van je medewerkers zijn namelijk een goudmijn voor je employer branding.

Het is een voorbeeld van empowerment: door verantwoordelijkheid te geven, til je mensen op. Dat heeft drie voordelen. Ten eerste creëer je interne trots bij je mensen. Ten tweede toon je aan de buitenwereld dat je medewerkers de ruimte krijgen om zichzelf te ontplooien. Ten derde bouw je thought leadership op in die domeinen.

Coolblue is misschien wel het bekendste voorbeeld van hoe je eigen mensen als experts kunt opvoeren, in de duizenden productvideo’s die ze hebben. Ook de collega’s van The Fat Lady krijgen de kans om hun expertise uit te dragen. In content offers, inzichten of cases op onze website.

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.