fbpx

De community van UGent’ers: content marketing verbindt UGent-medewerkers

Case-UGenters-community

“Ik heb een samenwerking opgezet met iemand die het artikel heeft gelezen en mij contacteerde om samen onderzoek te doen. Top!” Het bericht van UGent-onderzoeker Shari De Baets viel slechts een tweetal weken na de lancering van het personeelsmagazine voor de UGent in onze mailbox.

Het artikel in kwestie gaat over Shari en haar onderzoek. In die volgorde. Om het communitygevoel te vergroten, vertrekken de verhalen niet vanuit de universiteit, maar wel vanuit het oogpunt van al die verschillende werknemers, de UGent’ers zelf. Van koks en technisch personeel over academici tot administratieve medewerkers, verspreid over elf verschillende faculteiten: zij spelen de hoofdrol in de content van het personeelsmagazine en zijn de echte ambassadeurs van de UGent.

Personeelsmagazine met enkel verhalen over personeel

Getuige daarvan Kaat Teerlinck, die niet enkel op de cover van het nieuwe personeelsmagazine staat, maar op de backcover een inkijk in haar gedachten geeft. Het magazine kreeg toepasselijk de naam UGent’ers, aangezien alle topics vertrekken vanuit de verhalen van UGent’ers. Geen artikels over de UGent als instituut dus. Geen kortjes, geen HR-mededelingen. Een beleidskeuze toelichten? Dat doen we vanuit de praktijk, via het persoonlijke verhaal van een UGent’er.

Iedereen deelt in de Facebookcommunity

Door een besloten Facebookgroep op te starten, creëerden we een laagdrempelig platform. Elke medewerker mag er lid van worden en naar hartelust berichten delen.

Zolang het relevant of interessant is voor collega’s. In één jaar tijd  staat de teller op bijna 2.800 leden. Intussen delen UGent’ers dagelijks foto’s, bedenkingen of interessante lectuur met elkaar. Goed voor zo’n 80 berichten per maand, met een gemiddelde van zo’n 2200 interacties.

Ugenters community op Facebook
De besloten Facebookgroep is open voor alle medewerkers van de UGent.

Weg van de droge feiten

Ook via de traditionele kanalen, het intranet en de wekelijkse personeelsnieuwsbrief, spelen we in op het communitygevoel. Naast het feitelijke nieuws over de universiteit, is het een plaats om projecten te delen waar UGent’ers fier op kunnen zijn. Formats, zoals ‘UGent’er tipt’ of ‘De Onderzoeker’ helpen om af te wijken van de traditionele, droge artikels en laten toe om topics op een originele manier tot bij de doelgroep te brengen.

De UGent’ers-aanpak is een mooi voorbeeld van hoe medewerkers niet enkel de hoofdrol krijgen, maar ook zelf getriggerd worden om content te maken. Een mix van community building, employer branding én ambassador marketing.

Awards

BOCA Awards Bronze - Best Content Marketing Program B2E
BOCA Awards Craft - Best Print Publication B2E
BOCA Awards Craft - Best Print Cover
CMTA Silver - B2E
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.