fbpx

De Boekentoren Binnenstebuiten: hero content als deel van de 3H-aanpak

Case header Boekentoren Binnenstebuiten

Veel content campagnes delen hetzelfde probleem: ze staan los van een overkoepelende contentstrategie en hebben geen langetermijnperspectief. Kortom: het zijn one-shots die niets bijdragen aan het grotere verhaal. De hero campagne ‘Boekentoren Binnenstebuiten’ toont aan dat het ook anders kan.

Wetenschap dichter bij de mensen brengen

Het contentplatform Durfdenken.be wil de UGent dichter bij de mensen brengen. Het beeld van de universiteit als ivoren toren ontkrachten. Wetenschap, onderzoek en onderwijs op een aantrekkelijke manier toegankelijk maken voor een breed publiek. Om zo een community op te bouwen.

Elk artikel draagt zijn steentje bij aan dit doel. Zo ook de content campagne ‘Boekentoren Binnenstebuiten’.

Het effect van werken met Hero, Hub en Hygiene.

Het verhaal achter het verhaal

Toen de Boekentoren – symbool van Gent én de universiteit – na 9 jaar renovatie werd heropend, kreeg die veel aandacht van de pers. Maar als alle media het hebben over de fantastische architectuur van Henry Van De Velde, dan weet je dat je een ander verhaal moet brengen. Dus gingen we op zoek naar de menselijke verhalen die zich in dit prachtige gebouw hebben afgespeeld. En die waren een feest om te vertellen.

Een blik vol verwondering

De universiteitsbibliotheek werd in 2012 gesloten voor renovatiewerken. Heel wat UGent-studenten hebben hun opleiding afgerond zonder er ooit een voet binnen te zetten. En ook de meerderheid van de Gentenaars kennen de Boekentoren enkel van de buitenkant. Kortom, we hadden een gids nodig en iemand die het gebouw met een blik vol verwondering ging ontdekken.

Joris Hessels, acteur, tv-presentator en bekende Gentenaar, maakte een wandeling van 2 uur door het gebouw, samen met hoofdbibliothecaris Dries Moreels, die alle vragen van Joris kon beantwoorden.

Joris’ nieuwsgierige blik laat je als kijker meegenieten van deze unieke ontdekkingstocht. Met kinderlijk enthousiasme neemt hij je mee van het gloednieuwe ondergrondse depot tot de fenomenale belvedère op de twintigste verdieping.

De video en het bijhorende hoofdartikel waren het hart van deze content campagne.

Tinder dates in de Boekentoren

De Boekentoren heeft een rijke geschiedenis en speelde een belangrijke rol in het leven van een heleboel mensen. Zo is er het verhaal van UGent’ers die de liefde vonden in de Boekentoren. Of het verhaal van Yolanda, die tijdens WOII in de Boekentoren woonde.

De content is story-driven en menselijk. Diepgaand waar het nodig is, licht en grappig waar het mogelijk is.

De Boekentoren, veel meer dan een prachtig monument.

Awareness en community building

In de distributie werkten we aan deze dubbele doelstelling: awareness én community building. We plaatsten een trailer voor de video op sociale media en enkele booster posts bij de artikels.

De video trok veel bezoekers naar het contentplatform en een groot aantal van hen keek de volle 7 minuten uit. De ondersteunende artikelen konden ook rekenen op meer dan 4.000 lezers.

Een mooi bewijs dat ook korte content campagnes de langetermijnrelatie met je community kunnen versterken.

Award

BOCA Awards Bronze - Best Short Term Content Campaign B2C
Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.