De UGent creëert een band met alumni en externen via het UGent Magazine

ugent-magazine-content-marketing

“Heldere stand van zaken door Universiteit Gent.” Het zijn de woorden van Maggie De Block, gedeeld op haar LinkedIn. De Block, op dat moment nog minister van Volksgezondheid, verwijst naar een artikel uit het UGent Magazine. Of hoe dat magazine de maatschappelijke rol van de universiteit onderstreept en zelfs tot bij beleidsmakers komt.

Opgepikt worden door Maggie De Block is geen doelstelling an sich van het magazine. Maar het illustreert wel dat het doet wat moet: door te informeren over relevant onderzoek toont het dat de UGent niet leeft in een bubbel, maar met twee voeten in de realiteit staat.

De UGent zit op een gigantische berg content. Het is kwestie van al die content bij de juiste doelgroep te krijgen, op de juiste manier. Naar de brede maatschappij is dat onder andere via het UGent Magazine.

Magazine voor beleidsmakers en journalisten

Beleidsmakers en journalisten maken via het kwalitatieve magazine kennis met tal van baanbrekende onderzoeken en projecten van de UGent, zoals het onderzoek naar de toekomst van antibiotica. De focus van het magazine ligt met andere woorden op projecten en onderzoeken die belangrijk zijn voor de UGent én die een directe en duidelijke impact hebben op de maatschappij.

Met inspirerende verhalen, sterke fotografie en sprekende illustraties nodigt het magazine de lezer uit om uitgebreid in de UGent-wereld te duiken. Er is zowel voor ruimte voor slow journalism, als voor een korte toelichting van actuele topics zoals fake news.

En voor alumni

Maar die brede externe doelgroep bestaat ook uit alumni. Een speciale doelgroep, door hun unieke band met de alma mater. Die band is belangrijk, want alumni zijn de basis voor een sterk netwerk en fundraising. UGent Magazine versterkt het communitygevoel: wat bindt hen met hun vroegere studieplek en hun ex-studiegenoten? Nostalgie is hierbij een belangrijke factor.

Doorheen het magazine keert die nostalgische factor terug. Soms expliciet, soms subtiel. Zo opent het magazine met een fotospread van een iconisch UGent-gebouw, zoals de Boekentoren. In de rubriek ‘De brief’ geeft een bekende alumnus advies aan zijn of haar 18-jarige zelf. VRT-journaliste Lisbeth Imbo beet de spits af in de eerste editie van UGent Magazine.

UGent Magazine werd alvast positief onthaald toen de eerste editie in de bus viel. Jef Troonen, alumnus van UGent: “Het magazine bevalt me uitstekend, zowel naar vorm als inhoud. Ik studeerde aan de UGent van 1966 tot 1971. De luchtfoto in het bijzonder roept veel herinneringen op. Ik zat op kot op de Sint-Kwintensberg en kon vanuit mijn kamervenster de zij-ingang van ‘De Blandijn’ zien. Ik hou veel positieve herinneringen over aan die (toch wel woelige) zestiger jaren van vorige eeuw. Doe zo verder!”

Een magazine als onmisbaar onderdeel van de strategie

Het magazine staat niet op zich, maar is deel van een bredere mix aan kanalen die ingezet worden. Onze redacteurs vertrekken steeds vanuit de content en kijken pas daarna naar de kanalen. Welke facetten zitten er allemaal in een verhaal en hoe kunnen we dit maximaal exploiteren doorheen onze kanalen? We geloven heel sterk in content repurposing en dat doen we ook met UGent Magazine. Sommige artikels krijgen een online afgeleide voor durfdenken.be, verschijnen in een nieuwsbrief gericht naar studenten of personeel of worden gedeeld op social media.

Wil je nog meer straffe realisaties bekijken?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.