fbpx

Jongeren en de museumdrempel: Expo PHALLUS. Norm & Vorm

Blob 2650px

Een grote groep jongeren voelt zich niet thuis in musea. Te duur, highbrow en oninteressant. Dit fenomeen staat bekend als de ‘museumdrempel’. Ook het Gents Universiteitsmuseum (GUM) stond voor een grote uitdaging: hoe trekken we meer jongeren aan voor onze expo ‘PHALLUS. Norm & Vorm’? Onze strategie? We brachten de inhoud van de expo op maat van jongeren, in hun taal en op hun kanalen: TikTok en Instagram. En met succes: 42% van de museumbezoekers was -26 jaar.

Het mannelijk lid op een voetstuk. 

De fallus is overal. Hij duikt op in prehistorische grottekeningen, in krabbels op toiletdeuren en schoolbanken en kunstwerken van gerenommeerde artiesten. Ook in wetenschappelijk onderzoek komt het mannelijk lid uitgebreid aan bod. De vrouwelijke genitaliën? Die lijken al eeuwenlang genegeerd te worden, wat ook onze kennis erover beperkt.

Die ongelijkheid was het vertrekpunt van de expo en meteen ook van onze contentstrategie. We creëerden aantrekkelijke, toegankelijke, niet-wetenschappelijke content om jongeren bewust te maken van genderkwesties én hun interesse te wekken om de PHALLUS-expo te bezoeken.

© Damon De Backer

Top of funnel: kan je een clitoris tekenen?

Om de aandacht van de doelgroep te trekken, hield influencer Flo Windey straatinterviews en vroeg mensen een penis en een clitoris te tekenen. Humoristische en toegankelijke content enerzijds, maar anderzijds wel pal op de kern van de hele expo: het grotere bewustzijn rond mannelijke genitaliën in vergelijking met vrouwelijke genitaliën.

Middle of funnel: wat bepaalt of je man of vrouw bent?

Om dieper op het onderwerp gender in te gaan, brachten we drie video’s waarin Flo Windey in gesprek ging met onderzoeker Livia Diser. Ze gaf antwoorden op vragen als ‘Heeft iedereen een fallus?’, ‘Wat bepaalt of je man of vrouw bent?’ en ‘Weten we alles over onze geslachtsorganen?’ Deze video’s wakkerden het bewustzijn over gender aan en inspireerden jongeren om de tentoonstelling te bezoeken.

Werd de museumdrempel overwonnen?

De strategie om leuke en informatieve content te combineren heeft gewerkt. Een slimme casting – Flo Windey staat bekend om taboes over seks en gender te doorbreken – heeft de interesse gewekt en discussies op gang gebracht.

We behaalden maximaal resultaat met beperkt mediabudget. De slimme en efficiënte distributiestrategie combineerde online kanalen van GUM en Universiteit Gent, lookalike doelgroepen en TikTok.

  • 93.362 expo-bezoekers, waarvan 42% jongeren
  • 41K directe websitebezoekers 
  • 16% toename in organic search

We overwonnen de “museumdrempel” en creëerden een betekenisvolle band tussen de tentoonstelling en haar publiek.

Awards

BOCA Awards Silver - Best Short Term Content Campaign B2C
×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug