‘Gentsters’ creëert verbondenheid tussen 10.000 medewerkers van Stad Gent

‘Gentsters’ creëert verbondenheid tussen 10.000 medewerkers van Stad Gent

Stad Gent en OCMW Gent vormen sinds 1 januari 2019 één geïntegreerde, lokale overheidsorganisatie met – samen met Stedelijk Onderwijs – 10.000 medewerkers. Hoe creëer je een gevoel van verbondenheid bij zo’n diverse groep?

Het concept: iedereen Gentster

Samen met Stad Gent lanceerden we ‘Gentsters’, een concept dat symbool staat voor het gemeenschappelijke gevoel dat deze 10.000 collega’s met elkaar delen: hun trots en inzet voor deze stad.

3 covers van het Gentsters personeelsmagazine

Een rubriekgedreven personeelsmagazine versterkt het concept

Het personeelsmagazine ‘Gentsters’ werd de deeltjesversneller om dit doel te bereiken. Om de ‘spirit’ van de echte Gentster te vatten, staan werknemers in alle rubrieken centraal. Het sterk rubriekgedreven karakter van het personeelsmagazine laat ons toe om verhalen op een duidelijke, korte en herkenbare wijze te brengen. Met verrassende insteken, storytelling en spontane fotografie geven we iedereen een platform om zijn/haar enthousiasme te delen. Zo werd het magazine in geen tijd een echte ‘compagnon de route’ voor de lezers.

Een spread van het Gentsters magazine met de rubriek Gents gerief om personeelsleden in de kijker te zetten

Een rubriekgedreven personeelsmagazine versterkt het concept

Het personeelsmagazine ‘Gentsters’ werd de deeltjesversneller om dit doel te bereiken. Om de ‘spirit’ van de echte Gentster te vatten, staan werknemers in alle rubrieken centraal. Het sterk rubriekgedreven karakter van het personeelsmagazine laat ons toe om verhalen op een duidelijke, korte en herkenbare wijze te brengen. Met verrassende insteken, storytelling en spontane fotografie geven we iedereen een platform om zijn/haar enthousiasme te delen. Zo werd het magazine in geen tijd een echte ‘compagnon de route’ voor de lezers.

'Straf verhaal' als format in het Gentsters personeelsmagazine

Een rubriekgedreven personeelsmagazine versterkt het concept

Het personeelsmagazine ‘Gentsters’ werd de deeltjesversneller om dit doel te bereiken. Om de ‘spirit’ van de echte Gentster te vatten, staan werknemers in alle rubrieken centraal. Het sterk rubriekgedreven karakter van het personeelsmagazine laat ons toe om verhalen op een duidelijke, korte en herkenbare wijze te brengen. Met verrassende insteken, storytelling en spontane fotografie geven we iedereen een platform om zijn/haar enthousiasme te delen. Zo werd het magazine in geen tijd een echte ‘compagnon de route’ voor de lezers.

De Typische Gentster vormt ook een rubriek in Gentsters

Een rubriekgedreven personeelsmagazine versterkt het concept

Het personeelsmagazine ‘Gentsters’ werd de deeltjesversneller om dit doel te bereiken. Om de ‘spirit’ van de echte Gentster te vatten, staan werknemers in alle rubrieken centraal. Het sterk rubriekgedreven karakter van het personeelsmagazine laat ons toe om verhalen op een duidelijke, korte en herkenbare wijze te brengen. Met verrassende insteken, storytelling en spontane fotografie geven we iedereen een platform om zijn/haar enthousiasme te delen. Zo werd het magazine in geen tijd een echte ‘compagnon de route’ voor de lezers.

  • In ‘Gij Gentster Gij!’ zetten we medewerkers in de kijker die zich inzetten voor hun omgeving of de stad. Mohammed helpt zijn buurt met het aanplanten van geveltuintjes. Die spirit tonen we ook in de fotografie.
  • In ‘Mijn Gent’ delen medewerkers hun favoriete plekjes, projecten en realisaties van de stad. Of soms gewoon écht inside tips.
  • De ‘Stelling’ nodigt iedereen uit om mee te debatteren op de intranetpagina van Gentsters. Met de stelling ‘Martino of hummus?’ wilden we weten of de Stad haar keuze aan belegde broodjes moet beperken tot enkel veggie-varianten. Meer dan 100 collega’s gaven hun mening. Nu is het aan de administratie om een besluit te nemen. Wordt vervolgd…

Iedereen Gentster: online én offline

‘Gentsters’ is een mooi voorbeeld van een geslaagde employer branding aanpak, met een always-on intranet groep, rebranding van interne events en zelfs ‘Gentsters’ merchandising, die allemaal bijdragen aan het gezamenlijk communitygevoel. 2 dagen na de launch van het eerste magazine waren er al 350 leden op de Gentsters-intranetgroep. 9 maanden later staat de teller op meer dan 1000.

Spontane reacties bevestigen de sterke van het Gentsters-merk:

  • Leuk, eigentijds, goed opgebouwd magazine. Collega’s worden tof in beeld gebracht. Benieuwd naar een volgend nummer!
  • Vree wijs!
  • Wat een nummer…de vonken springen er af!!!
  • Hoera voor het meer dan nieuw personeelsmagazine!
  • Ook de kindjes zijn al Gentsters-fans!

Wil je nog meer straffe projecten zien? Bekijk alle cases.

Verschillende covers van Gentsters, het personeelsblad van Stad Gent

Wil je nog meer straffe realisaties bekijken?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.