Hoe colora Charleroi één werd met de stad
UitdagingHoe laat je een hele stad weten dat er binnenkort een colora-winkel opent – en dat zonder groot mediabudget? |
colora, het bekende merk voor verf en kleuradvies, heeft in Vlaanderen een solide reputatie opgebouwd. In Wallonië is dat nog niet overal het geval.
Toen colora besloot een winkel te openen in Charleroi, stonden ze dan ook voor een uitdaging: hoe maak je een nieuwe doelgroep enthousiast voor de verf- en kleurenspecialist?
Een frisse en positieve boodschap
Charleroi staat bekend als grijs en grauw, maar colora zag dit als een kans. Met een frisse en optimistische boodschap lieten we de Carolo’s zien dat hun stad veel kleurrijker is dan ze denken. Zo speelden we in op hun trots en creëerden een herkenbare, relevante campagne.
Les couleurs de Charleroi
Om de kleurrijke kant van Charleroi in beeld te brengen, stuurden we een fotograaf op pad. Zijn opdracht? Breng de meest kleurrijke plekken van Charleroi in kaart.
Deze foto’s werden omgezet in een uniek kleurenpalet, dat de basis vormde voor alle communicatie rond de nieuwe winkel:
- Rouge Athenée
- Vert Minier
- Bleu Cazier
- Jaune Art Déco
Vervolgens gebruikten we dit visuele verhaal in advertenties op Instagram en andere sociale media om de inwoners van Charlerloi nieuwsgierig te maken naar die nieuwe winkel in hun stad…
colora pour les Carolos
Vervolgens lanceerde colora de content reeks “colora pour les Carolos” – ook in hetzelfde kleurenpalet. Op social media beantwoordden de uitbaters van de nieuwe winkel de meest gestelde vragen van de inwoners: “Wat kan ik vinden in de winkel?”, “Waar ligt de winkel precies?”, en “Wie zal mij daar helpen?”
Alle vragen werden kort en helder beantwoord via Instagram Reels en Facebook Stories. Door in de taal van de lokale bevolking te communiceren en met een persoonlijke touch, wist colora een sterke connectie te maken met de inwoners van Charleroi.
ResultatenDe content werd op social media ingezet naar een relevante doelgroep in de omgeving van Charleroi. Dit zijn de resultaten:
Mooi meegenomen:
|
Wat kan jij leren van deze case?
Les 1. Besteed aandacht aan de conceptuele fase van je communicatie. Een sterk concept trekt de aandacht en brengt je boodschap krachtig over.
Les 2. Maak gebruik van visuele storytelling. Door de kleurrijke plekken van Charleroi te tonen, creëerde colora een verhaal dat bij hun merk past en de doelgroep aanspreekt.
Les 3. Betrek je doelgroep. Door via sociale media actief de vragen van de inwoners te beantwoorden, bouwde colora een vertrouwensband op met de mensen die cruciaal zijn voor hun succes.