Hoe ING kunstliefhebbers aanspreekt via influencer marketing
Influencer marketing is een hot topic in content marketing, maar de bal wordt nog dikwijls misgeslagen. ING respecteert de regels van het spel en gaf twee influencers de creatieve vrijheid.
Love. Hate. Debate.
ING wou zijn uitgebreide kunstcollectie met het grote publiek delen. De tentoonstelling ‘Love. Hate. Debate.’ in het ING Art Center nodigt bezoekers uit om na te denken over hun relatie met de kunstwerken.
Regel 1: kies de juiste influencers
Een geslaagde influencercampagne begint bij de keuze van de juiste influencers. We werkten niet samen met highbrow kunstkenners, maar met kunstliefhebbers waarin een breed publiek zich kan herkennen. Zoals fashion blogger Luigi Pistorio en cartoonist Laura Janssens die regelmatig musea bezoeken.
Regel 2: wees authentiek
Fake it, till you make it? Dat is niet onze stijl. Luigi en Laura bezochten de tentoonstelling en publiceerden elk een persoonlijk verslag voor hun volgers op Instagram. Ze gingen aan de slag met het concept van de tentoonstelling en deelden hun ongezouten mening over de kunstwerken.
Regel 3: laat het los
Het heeft geen zin om als merk te bepalen wat jouw influencers moeten posten. Wie de content te hard wil sturen, verliest zijn geloofwaardigheid. Wij gaven Luigi en Laura de creatieve vrijheid en dat leverde heel originele en geloofwaardige influencer content op.
Regel 4: hergebruik influencer content
De samenwerking met Laura en Luigi werd ook geïntegreerd in de eigen ING communicatie. We creëerden video content voor een socialmediacampagne en artikels voor de blog van ING.
30.000 bezoekers voor de ING kunstcollectie
Hoewel deze tentoonstelling moest opboksen tegen enkele grote publiekstrekkers zoals Keith Haring en Brancusi in Bozar of Van Eyck in MSK Gent en ze vroegtijdig werd gesloten door de uitbraak van corona, hebben bijna 30.000 bezoekers kennis gemaakt met de kunstcollectie van ING.