fbpx

Restyling Philanews (bpost): postzegels met een moderne stempel

Philanews_Case

Uitdaging

Hoe steek je het vertrouwde Philanews-magazine in een nieuw jasje met véél content, maar een beperkt aantal pagina’s? En dat zonder in te boeten op leesbaarheid, rust en een hedendaags design?

Wie bpost zegt, zegt postzegels. Elk jaar lanceert bpost een uitgebreide postzegelcollectie, die ze 4 keer per jaar via het magazine Philanews uitgebreid voorstellen. Dit magazine richt zich tot een unieke community: de filatelisten. Beter bekend als de postzegelverzamelaars.

Philanews was na 10 jaar toe aan een moderner jasje. Hoe konden we het magazine de nodige nieuwe look geven én rekening houden met de noden van de doelgroep?

Wat (k)leeft er bij de postzegelcommunity?

Door die doelgroep – vooral oudere verzamelaars die het niet altijd zo op hebben met verandering – actief te betrekken bij de restyling, konden we hun noden beter in kaart brengen én ons werk gericht bijsturen.
→ Zo bleken leesbaarheid, een hedendaags design met veel witruimte en interessante content de belangrijkste parameters voor een aantrekkelijk filatelieblad. 



Het eerste vernieuwde magazine (begin 2024) diende meteen als test: via een oproep moedigden we de lezers aan om hun feedback door te sturen om de volgende editie te finetunen. Hier kwam uit naar voren dat sommige kleurencombinaties of lettertypes tóch nog moeilijk leesbaar waren. Het lijken details, maar door écht te luisteren naar je doelgroep is je uiteindelijke impact veel groter.

Ook voor de invulling van het blad werken we niet alleen nauw samen met de klant, maar ook met de lezers. We zijn al jarenlang aanwezig op evenementen en postzegelvoorverkopen van bpost, wat het contact veel directer en menselijker maakt. De lezers kennen ons, en wij hen.
→ Zo ontdekken we welke reportages, productinfo of interviews lezers graag zien verschijnen in Philanews. En dat is – al zeggen we ’t zelf – best uniek.


Oldschool verkoopstechnieken vs een modern design

Aangezien het magazine een commercieel doel heeft (lees: filatelistische producten verkopen), moesten we rekening houden met technische fiches en bestelbonnen die best wat plaats innemen. En de producten genoeg in de spotlight zetten.

Onze graphic designer Astrid ontwikkelde een look die:

  • meer rust uitstraalt
  • er hedendaagser en volwassener uitziet
  • leesbare en grotere fonts gebruikt
  • de producten in de kijker zet
  • meer diversiteit in content toelaat

Hoe ze dat juist deed, laten we haar zelf vertellen:

“Om van de postzegeluitgiften de sterren van het blad te maken liet ik mij inspireren door kunstboeken. Postzegels zijn, soms letterlijk, kleine kunstwerkjes. Dat wilde ik ook overbrengen in de vormgeving.

Door de pagina’s uit te puren trok ik de aandacht naar de postzegeluitgifte zelf. Ik wilde het magazine de sérieux van een kunstboek of een collector’s item geven, maar toegankelijker en speelser maken door te werken met frisse designelementen. Zoals zachtere fonts en kleuren. Of kartelrandjes als knipoog naar postzegels.“

Philanews 2.0.

Niet alleen postzegels gaan the extra mile. Ook wij gingen voor de restyling van Philanews net dat tikkeltje verder. Door een partnership met klant én lezer aan te gaan, kregen we heel veel vertrouwen terug. En carte blanche, als het op de restyling aankwam.

Zo konden we bewijzen dat ook een magazine met commerciële insteek lezers kan boeien en enthousiasmeren.
Én postzegels kan doen kopen. Dat ook.

Wat kan jij leren van deze case?

Les 1. Betrek je doelgroep. Door feedback en input te vragen aan lezers konden we onze volgende edities finetunen en aanpassen aan hun noden, wat voor een grotere ROI zorgde.

Les 2. The devil is in the details. Durf details uitvergroten: na de eerste feedbackronde bij lezers bleek bijvoorbeeld dat de leesbaarheid op sommige pagina’s toch nog beter kon en ze afhaakten tijdens het lezen. De kleinste details hebben soms de grootste impact.

Les 3. Laat het los. Bij een restyling is het belangrijk om de huisstijl of vormgeving te durven loslaten en designers hun ding te laten doen, weliswaar mét een goede strategische briefing onder de arm.

Wil je ook straffe content die je business doet groeien?

Werk met ons samen!

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug