#SafeNotSorry: content op maat van je doelgroep doet luisteren
UitdagingJongeren zitten niet te wachten op de zoveelste sensibiliseringscampagne. Hoe kan DNS Belgium hen toch helpen om hun online accounts beter te beschermen? |
DNS Belgium waakt over de veiligheid van het internet in België.
Omdat veel jongeren kwetsbaar zijn online, wil DNS Belgium hen helpen bij het creëren van sterke en unieke wachtwoorden. Zo lopen ze minder kans om slachtoffer te worden van identiteitsdiefstal, phishing of schending van de privacy.
Maar hoe bereik je een doelgroep die niet wakker ligt van wat een voor hen onbekende organisatie hen wil vertellen?
Naar wie wil GenZ wel luisteren?
We gingen in gesprek met 12- tot 16-jarigen. Daaruit kwamen drie belangrijke inzichten.
- Jongeren volgen weinig merken en swipen weg bij reclameboodschappen;
- Jongeren hechten veel waarde aan boodschappen van peers en creators;
- De meeste jongeren zijn vooral actief op Instagram, TikTok en Snapchat.
Op basis van deze inzichten besloten we samen te werken met jonge creators en hen content laten maken en delen via hun eigen accounts.
Daarbij gaven we de creators duidelijke instructies en werkten als één team aan het eindresultaat.
Een gerichte funnel naar hun hart
Content marketing gaat over een publiek opbouwen én vasthouden. Onze beproefde methode daarvoor is steeds het 3H-model.
Hero: verleiden met leuke videocontent
In de awarenessfase was de inzet om met opvallende content zoveel mogelijk jongeren te bereiken. Samen met de creators maakten we een aantal video’s om het thema ‘onveilige wachtwoorden’ op een leuke manier top of mind te maken bij de doelgroep.
Creators deelden de video’s op hun eigen kanaal. Wij ondersteunden de content met Spark Ads (een manier om organische content in te zetten als advertentie op TikTok).
@stevebradaa #publicité Yo les gars, vous choisissez comment vos mdp? @safenotsorryfr #dnsbelgium #tiktokchallege #tiktok #stevebrada #pourtoi #belgium #tiktokbelgium ♬ son original – Stevebrada
@timonverbeeck Hoe verschillende mensen hun wachtwoord bepalen! 😂 Hoe doe jij het? Advertentie @Safe Not Sorry #voorjou #wachtwoord #dnsbelgium ♬ origineel geluid – timonverbeeck
Hub: overtuigen met tips van jonge creators
Eens de aandacht gevestigd op de problematiek, konden we verdiepen met how-to-content. In deze instructievideo’s vertellen jonge creators hoe je een sterk en veilig wachtwoord maakt. We richtten ons qua targeting op jongeren die de bovenstaande video’s al hadden gezien.
@safenotsorrynl Een wachtwoordmanager maakt je wachtwoorden onkraakbaar. No cap. @schmeets #safenotsorry #dnsbelgium #wachtwoordkluis ♬ origineel geluid – Safe Not Sorry
Hygiene: gedrag veranderen met concrete learnings
Tot slot toonden we de doelgroep animatievideo’s met heel concrete to do’s. Deze video’s zetten we via het profiel SafeNotSorry organic en paid in op TikTok, Snapchat en Instagram.
@safenotsorrynl Doe zelf de check: is jouw wachtwoord al straf genoeg? 👀 #safenotsorry #dnsbelgium ♬ origineel geluid – Safe Not Sorry
De Hero-video’s deelden we op Tiktok, het populairste kanaal onder 12-16 jarigen. Alle andere video’s zetten we ook via Instagram en Snapchat in.
ResultatenWe hebben alle video’s zowel organisch als paid ingezet op de kanalen van de creators. De resultaten overtroffen alle verwachtingen.
De jonge creators kregen ook veel reacties op de video’s:
|
Wat kan jij leren van deze case?
Les 1. Vertrouw op de funnel aanpak. Schets eerst breed het probleem en loods je doelgroep vervolgens stap voor stap naar meer diepgaande content die hen helpt.
Les 2. Communiceer op de kanalen waar je publiek aanwezig is, via de mensen die ze vertrouwen en in de taal die ze waarderen.
Les 3. Werk met open geest met creators samen. Zij weten perfect wat leeft bij hun volgers. Maak vooraf duidelijke afspraken, maar geef hen voldoende vrijheid om hun eigen ding te doen.
In het najaar staat het vervolg gepland. Stay tuned voor meer!