fbpx

Scoren met kwaliteitscontent: het contentplatform durfdenken.be

Case header durfdenken.be

De UGent heeft veel verhalen te vertellen. In het verleden zaten ze versnipperd op meerdere kanalen, waar ze bovendien niet altijd optimaal tot hun recht kwamen. Daarom creëerden we durfdenken.be, als uitstalraam van de beste verhalen van de UGent. Zo bereiken ze het brede publiek en tonen we hoe de universiteit met het dagelijkse leven verweven is.

Nog een contentplatform?

Een contentplatform vanaf nul beginnen is een uitdaging. Je moet de juiste niche vinden, een platform uitbouwen, voldoende content creëren en een groot genoeg bezoekersaantal aanspreken om de inspanning de moeite waard te maken.

Via een focusgroep, kwamen we tot de contentpijlers die de interesses van ons toekomstig publiek en de doelen van de universiteit verenigen. Deze werden vertaald in de structuur van het contentplatform.

We bleven bewust weg van ‘wij, de universiteit’ en gingen op zoek naar de interessante, kwaliteitsvolle verhalen en brachten die op een manier die een breed publiek aanspreekt. De UGent is de context.

In zijn maatschappelijke rol wil de UGent ook de brede bevolking aanspreken.

Een slimme distributiestrategie

Voor de distributie werd een omnichannelstrategie opgezet. De content werd gepromoot via social media: Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter. Elk onderwerp wordt getarget naar een specifiek publiek, gebaseerd op hun interesses en geografische locatie en via het best geschikte kanaal.

We mikken niet op een brede, maar wel een kwalitatieve distributie binnen de brede doelgroep.

Indrukwekkende cijfers

Is er nog ruimte voor een nieuw contentplatform? De vele lezers zeggen volmondig ja.

Tussen juni 2021 en juni 2022 telde het platform 341.000 kwalitatieve bezoekers, een gemiddelde van 28.000 per maand. Het doel om een solide contentplatform te lanceren, from scratch, is geslaagd.

De combinatie van kwaliteitscontent en een slimme distributiestrategie leverde spectaculaire groeicijfers op. Op 1 jaar tijd:

  • Traffic van Facebook x 11
    (van 15.636 naar 168.909)
  • Traffic van LinkedIn x 3
    (van 10.484 naar 29.277)
  • Organic traffic x 3
    (van 8.029 naar 24.045)
  • Totaal aantal bezoekers x 2
    (van 167.000 naar 341.000)
  • Gemiddelde leestijd gestegen met 22%
    (van 2’27” naar 3’00”)
  • Mainstream media nemen content over.

Content marketing gaat over een publiek opbouwen én vasthouden, aan de hand van kwaliteitscontent. Dit platform doet precies dat en meer. Durf Denken is het boegbeeld geworden van de maatschappelijke rol van de UGent.  Het publiek blijft groeien en de content blijft jaar na jaar scoren, met meer en meer artikels die opgepikt worden door mainstream media. Missie geslaagd.

Award

BOCA Awards Silver - Best Distribution and Promotion Strategy
×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewarenTerug