De UGent: Je doelgroep als geheim wapen voor je content
UitdagingHoe zorg je ervoor dat droge, praktische informatie op een aantrekkelijke en toegankelijke manier bij studenten terechtkomt – zonder dat ze afhaken? |
Wat moet een startende student weten?
De start van een nieuw academiejaar betekent een nieuwe lading studenten die hun weg moeten zoeken. Soms letterlijk, vaak figuurlijk. Om die groep (en ook wel de niet zo nieuwe studenten die een opfrissing kunnen gebruiken) door de eerste weken te gidsen, heeft de UGent heel wat praktische info en tips.
Samen met enkele studenten zoals Arsène, die zelf al actief bezig zijn met content op hun social media, brengen we de tips op een authentieke manier tot bij de doelgroep. Of het nu gaat over waar je de beste spaghetti vindt of hoe een sportabonnement voor studenten werkt, ze vertellen het vanuit hun eigen leefwereld.
Gedeelde (blok)smart is halve smart
Een stap verder gingen we tijdens de examenperiode. Om de studenten te steunen, lieten we hen zelf vertellen hoe ze hun blokperiode ervaren. Ze namen de UGent-Instagram over en gaven tips, staken hun medestudenten een hart onder de riem en gaven toe dat het soms niet liep. We zorgden enkel voor een Instagram-proof set-up (toffe hashtag en highlights), de studenten deden de rest.
ResultatenStart academiejaar:
Bloklife:
|
Wat kan jij leren van deze case?
Les 1. Authentieke verhalen resoneren meer dan top-downcommunicatie.
Les 2. Door hen actief te betrekken voelt je doelgroep zich gehoord en maken ze deel uit van de community.
Les 3. Deze aanpak versterkt zowel de band tussen de UGent en haar doelgroep als de onderlinge connecties binnen de gemeenschap.