Hoe UGent studenten helpt om een doordachte studiekeuze te maken
De cijfers liegen er niet om: amper 36% van de studenten slaagt in het eerste jaar hoger onderwijs. Hoe kan je de slaagkans opkrikken? Met content op maat van studiekiezers.
Help, ik heb keuzestress!
De juiste studie kiezen is niet evident. Zeker niet voor een 18-jarige. Kies je voor de universiteit of de hogeschool? En hoe pik je de juiste opleiding uit het gigantische aanbod? De UGent wil studenten helpen om een doordachte keuze te maken om zo hun slaagkansen te vergroten.
Spreek de taal van je doelgroep
Universiteiten en hogescholen communiceren vooral over zichzelf. We maakten een shift naar een customer centered aanpak en ontwikkelden een contentmarketingprogramma op maat van de studiekiezers.
Eerstejaars delen hun ervaring
Ook videocontent mocht niet ontbreken in onze strategie. In ‘Studentenklap’ delen eerstejaars hun ervaringen. Omdat ze het jaar voordien voor dezelfde moeilijke keuze stonden, levert het herkenbare en geloofwaardige content op. De video’s werden ingezet op Facebook en Instagram.
Veelbelovende eerste resultaten
Het is een langetermijnproces om studenten doordachter te laten kiezen, maar de eerste resultaten zijn in elk geval veelbelovend: de open lessen en try outs waren in no time volzet.