Hoe de UGent studenten aanzet om kritisch na te denken over mensenrechten
Hoe zet je studenten aan om kritisch na te denken over mensenrechten? En om hun mening te delen via social media? Met een spraakmakende contentcampagne op maat van de Instagram-generatie.
Vloerstickers op maat van de Instagram-generatie
Polariserende statements werden verspreid in de campussen om reacties uit te lokken. Ze werden gedrukt op fotogenieke vloerstickers. Studenten en medewerkers konden letterlijk een standpunt innemen en hun mening delen via een foto. Heel instagrammable.
Influencers trokken de discussie op gang
We werkten samen met nano en micro influencers om het debat aan te wakkeren. Dit waren studenten, professoren en organisaties zoals De Krook, UZ Gent en Vredeshuis Gent. Zij deelden hun standpunten op hun persoonlijke kanalen en stimuleerden hun volgers om ook een standpunt in te nemen.
Emoji’s en polls om de interactie te vergroten
We merkten dat veel studenten terughoudend waren om een persoonlijke mening te delen op hun sociale media. Daarom pasten we onze aanpak aan. Op Facebook konden studenten reageren met emoji’s en op Instagram gebruikten we polls in Stories om meningen uit te lokken op de polariserende statements.
Een spraakmakende campagne voor kritische denkers
De contentcampagne lokte heel wat reacties uit, zowel positief als negatief, maar het doel werd bereikt: één week lang werd er gediscussieerd over het belang van mensenrechten.