Hoe de UGent studenten aanzet om kritisch na te denken over mensenrechten

UGENT

Hoe zet je studenten aan om kritisch na te denken over mensenrechten? En om hun mening te delen via social media? Met een spraakmakende contentcampagne op maat van de Instagram-generatie.

Zou jij een mensenrecht schrappen in ruil voor een korting?

We vinden mensenrechten zo vanzelfsprekend dat we bijna niet meer beseffen hoe belangrijk ze zijn. Om dat duidelijk te maken, hielden we de studenten van de UGent een spiegel voor met een confronterende candid camera video. De hamvraag: waren studenten bereid om hun mensenrechten op te geven in ruil voor een Black Friday korting? De video werd gepromoot op Facebook en Instagram.

Hoe de UGent studenten aanzet om kritisch na te denken over mensenrechten

Vloerstickers op maat van de Instagram-generatie

Polariserende statements werden verspreid in de campussen om reacties uit te lokken. Ze werden gedrukt op fotogenieke vloerstickers. Studenten en medewerkers konden letterlijk een standpunt innemen en hun mening delen via een foto. Heel instagrammable.

Influencers trokken de discussie op gang

We werkten samen met nano en micro influencers om het debat aan te wakkeren. Dit waren studenten, professoren en organisaties zoals De Krook, UZ Gent en Vredeshuis Gent. Zij deelden hun standpunten op hun persoonlijke kanalen en stimuleerden hun volgers om ook een standpunt in te nemen.

Emoji’s en polls om de interactie te vergroten

We merkten dat veel studenten terughoudend waren om een persoonlijke mening te delen op hun sociale media. Daarom pasten we onze aanpak aan. Op Facebook konden studenten reageren met emoji’s en op Instagram gebruikten we polls in Stories om meningen uit te lokken op de polariserende statements.

Een spraakmakende campagne voor kritische denkers

De contentcampagne lokte heel wat reacties uit, zowel positief als negatief, maar het doel werd bereikt: één week lang werd er gediscussieerd over het belang van mensenrechten.

Awards

BOCA Awards Silver - Best content marketing programme not for profit: UGent - ‘#GetUpStandUp18’
BOCA Awards Craftmanship award - Best Content Design: UGent - ‘#GetUpStandUp18’

Wil je nog meer straffe realisaties bekijken?

Wij gebruiken cookies

Deze site gebruikt cookies om het gebruik van de website te vereenvoudigen. Raadpleeg onze cookie policy voor meer informatie over het gebruik van cookies en hoe u deze kan blokkeren. Door deze melding weg te klikken of verder te surfen, geeft u aan dat u akkoord gaat met onze policy. Klik hier voor onze cookieverklaring.