Content curation
De creatie van content kent vele vormen. Content curation is er daar één van. Content curation is een manier om snel en voordelig content te produceren. Je selecteert content die al in omloop was en verrijkt die met eigen duiding en informatie. Content curation heeft dus heel wat voordelen.
Wat is content curation precies?
Content curation is het georganiseerd verzamelen, beoordelen, filteren, duiden en delen van content voor een bepaald doel of een bepaalde doelgroep. De content creëer je dus niet zelf, maar je zoekt elders, bundelt en deelt die content dan op jouw medium.
Heel wat mensen doen aan content curation. Het is vandaag dan ook heel makkelijk om content te delen via verschillende kanalen. Bij contentcuratie is het evenwel belangrijk dat je niet zomaar gaat delen. De content moet relevant zijn voor je doelgroep. Anders bereik je er niets mee. Waar je welke content deelt, speelt dus een grote rol.
Waarom zou je content cureren?
Er zijn verschillende redenen om aan content curation te doen:
- Je hebt weinig tijd om zelf content te creëren.
- Je budget om eigen content te creëren is beperkt.
- Je wil tonen dat je een thought leader bent.
(Thought leadership betekent dat je enige expertise aan de dag legt in jouw vakgebied. Je presenteert jezelf als autoriteit en zet je expertise in de kijker.)
Via welke kanalen doe je aan content curation?
Content curation gebeurt, zoals hierboven kort vermeld, op eigen media. Je deelt info verspreid door anderen op jouw owned media. Bijvoorbeeld je website, blog of nieuwsbrief. Content curation vormt een uitstekende aanvulling op je eigen content die daar ook aanwezig is.
Om ervoor te zorgen dat je jezelf ook aan anderen kunt presenteren, gebruik je social media.
Enkel content delen werkt niet
Het is belangrijk om content te maken die op natuurlijke wijze bij het DNA van je merk past. En dat zal niet lukken als je enkel inzet op content curation. Je moet uiteraard ook eigen content aanbieden. Anders ben je enkel een loopjongen voor anderen. Zorg ervoor dat je zelf relevante informatie kan aanbieden, zodat anderen ook jouw content gaan cureren op hun kanalen. Er moet een coherente strategie zijn, zodat je jouw doelgroep op de best mogelijke manier bereikt en hen op termijn naar een conversie kan leiden.
Een ander onderdeel van die strategie is dat je goed weet voor wie je content cureert. Je doelgroep kennen is heel belangrijk. Anders schiet je met losse flodders. Dit is onlosmakelijk verbonden met het feit dat je niet alles zomaar moet delen. Je deelt beter enkel wat je doelgroep boeit en waar ze behoefte aan heeft. De overload aan informatie is vandaag al groot genoeg.
Je eigen identiteit moet ook duidelijk zijn. Geef er nog steeds zoveel mogelijk een eigen twist aan. Ook daarmee kan je je doelgroep meer boeien. Zo ben je ook herkenbaar en komen mensen terug naar jouw kanalen, net omdat ze meer van jou willen zien in plaats van content van iemand anders.