Content repurposen & recyclen
Wat is content recycling?
Dat contentmarketing belangrijk is voor je bedrijf, dat is een feit. Maar content maken kost tijd. En laat dat nu net iets zijn dat je als marketeer vaak niet hebt. Goed nieuws! Ook met weinig tijd kun je veel resultaat halen uit je content. Hoe? Simpel: hergebruik je bestaande content. Dat kan op twee manieren: via revamping of repurposing.
1. Content revamping: knap je bestaande content op
Een eerste manier om je content te recycleren is ‘revampen’. Je geeft je bestaande content een update. Dat ene artikel van twee jaar geleden dat nog altijd steengoed én relevant is, bijvoorbeeld. Waarom zou je dat geen tweede leven geven? Haal die oude tekst vanonder het stof en maak hem up-to-date. Je bereikt er nieuwe mensen mee en geeft je SEO een boost.
Deel je content opnieuw via verschillende kanalen
Heeft je oude content weer nieuwswaarde? Hoog tijd om hem opnieuw te delen. Bedenk welke doelgroep je wil bereiken en onderzoek welke kanalen ze gebruiken. Een intern magazine, het vertrouwde intranet of social media zoals LinkedIn, Facebook, Instagram? Door de tone-of-voice aan te passen aan het medium, kan je je content makkelijk verspreiden via verschillende kanalen.
Maak oude content opnieuw zichtbaar
Raakten je sterke artikels of blogposts ondergesneeuwd door meer recentere artikels? Geen probleem: je hoeft ze zelfs niet te reposten om ze weer een nieuwe boost te geven. Bundel de populairste blogposts samen in de rubriek ‘meest gelezen’ en ze bereiken gegarandeerd een nieuw publiek.
2. Content repurposing: vertaal je content naar een ander format
Sterke content kan je makkelijk in een nieuw jasje steken zonder in herhaling te vallen. Je vertrekt van wat je al hebt en maakt er compleet iets nieuws van. Door het format te veranderen, bijvoorbeeld. Is het relevant om er een whitepaper van te maken? Of is het geschikt om te vertalen naar videocontent?
Zo maakte Klara een podcast over Napoleon op basis van de content die Klara-presentator Johan Op de Beeck eerder verwerkte in twee razendpopulaire boeken.