De rol & plaats van content marketing
Heb ik nood aan content marketing?
Tenzij iedereen je product of dienst kent, je de enige bent die het aanbiedt en niemand zonder kan, is de kans groot, zeg maar heel groot, dat je nood hebt aan content marketing.
Jouw klant en hoe die keuzes maakt, is de laatste jaren enorm veranderd:
- USP’s hebben afgedaan. Er zijn geen slechte producten meer, alleen goede en nog betere. Met features maak je het verschil niet meer.
- De zoektocht begint online. Om tot een selectie te komen, wordt er uitgebreid gezocht naar informatie of aanbevelingen van peers.
- De effectiviteit van reclame is zwaar afgenomen, onder andere door adblockers en uitgesteld kijken, waarbij reclame geskipt wordt.
Content marketing speelt in op die veranderende behoeften en helpt zowel B2C- als B2B-klanten tot het maken van betere koopbeslissingen. Ook in B2E (business to employer) kan content marketing een belangrijke rol spelen in het optimaal voorstellen van de onderneming als werkgever en het opbouwen van een sterke(re) band met de werknemers.
Wat is content marketing?
Bij content marketing wordt inhoud gecreëerd vanuit de behoefte van je doelgroep(en), met als doel die te informeren, inspireren en entertainen, om zo te leiden tot meetbare conversies, zoals het creëren van leads, het genereren van sales en het opbouwen van klantentrouw.
Door aan alle belangrijke momenten en touchpoints content toe te voegen, leiden we klanten door de customer journey tot aankoop en uiteindelijk trouw. Die touchpoints kunnen zich op elke plaats bevinden: op de website, een event, een verpakking, een e-mail, enzovoort.
Moet ik mijn budget shiften van reclame naar content marketing?
Er is zeker nog een rol voor advertising weggelegd. Als je merk nog niet zo sterk staat in de awarenessfase, is het aangewezen om ondersteunend reclame in te zetten. Het is overigens eerder een en/en-verhaal, dan een of/of. Advertising heeft nood aan content en vice versa, het is net de integratie van de twee die tot betere resultaten leidt.
Sowieso is het aangewezen om een deel van je communicatiebudget naar content marketing te verschuiven. Wij raden aan om dat geleidelijk te doen en te starten met een of meerdere afgebakende projecten. Dat laat je toe om te experimenteren, (klein) te falen en vooral veel te leren. Die businesscase zal zorgen voor buy-in bij je management en jou in staat stellen om nog meer succesvolle cases op te zetten, tot je een full blown contentmarketingaanpak hebt.
Van contentmarketingstrategie 0.1 tot 1.0
Marketeers verslikken zich wel eens in het opzetten van een contentmarketingstrategie: het is veel én complex. Maar geen nood: The Fat Lady zet content hacking programma’s op voor hun klanten. In functie van de noden en mogelijkheden (mensen en middelen), kijken we wat nodig is en zetten we een proces op, waarbij content marketing geleidelijk geïntegreerd wordt in de organisatie, waarbij de marketeers van dienst leren uit het proces en er na verloop van tijd een contentmarketingstrategie zo sterk als een huis staat.