De sweet spot: het geheime wapen van content marketing
Steeds meer bedrijven springen op de kar van content marketing. Hoe kan je je dan toch onderscheiden van de concurrentie en uniek en relevant zijn? Een manier om jouw niche te vinden is aan de hand van een sweet spot.
Wat is een sweet spot?
De sweet spot is de unieke insteek die focus en richting geeft aan je content. De sweet spot is de gemene deler van de expertise en waarden van je bedrijf, de behoeftes, passies en pijnpunten van je doelgroep én de context.

Als je deze unieke focus gevonden hebt, heb je een leidraad voor de tone of voice en insteek van je content.
Hoe vind je jouw sweet spot?
Om je sweet spot te bepalen, moet je inzichten vergaren over je merk, je doelpubliek en de context. Laten we starten bij jezelf. Weet helder waar je voor staat (je missie en waarden), welke producten en diensten je aanbiedt en wat je USP is. Verdiep je vervolgens in je doelpubliek, via inzichten verkregen uit (buyer) persona’s. Heb je meer dan één doelgroep? Wat zijn hun noden? En welke problemen kan jij voor hen oplossen? Hou tenslotte rekening met de context. Hoe pakken je concurrenten het aan? Zijn er externe factoren die een invloed hebben op het aankoopgedrag van je klanten, zoals nieuwe trends of technologieën?
Als je al deze inzichten samenlegt, kan je the holy grail vinden waar nieuwigheid en vertrouwdheid in balans zijn. Wees niet bang om resoluut te kiezen voor een niche of een afwijkend standpunt in te nemen. Kijk daarbij verder dan je core business, maar blijf steeds waken over de relevantie voor jouw merk.
Voorbeelden van geslaagde sweet spots
Binnen de sector van scheermesjes wordt traditioneel gebruik gemaakt van celebrities uit de showbizz- of sportwereld en gefocust op high tech. Dollar Shave Club ging voor een radicaal andere aanpak met een vernieuwende stem, eerlijkheid en vooral veel humor. Hun CEO Michael Dubin verkondigt in een hilarische no bullshit video waar Dollar Shave Club voor staat. Via maandelijkse magazines (The Bathroom Minutes en MEL magazine) en een blog verenigen ze een community van millennial mannen.
“There’s no playbook for how to be a guy. But at MEL, we’re trying to figure one out. A lifestyle and culture magazine, we cover sex, relationships, health, money, work and culture from a male point-of-view — even though we’re not all male, and aren’t entirely sure what that means anymore. We tell stories that no one is hearing, share perspectives no one is considering, and illuminate people no one knows. Come here for original content on the topics guys care about the most, for the enjoyment, education and betterment of us all. (We also talk about dicks a lot.)”
Dakramen, niet meteen het meest sexy product om over te praten. Velux vond toch een manier om een frisse kijk te geven op het leven binnenshuis door verder te kijken dan hun core business. Kinderen van vandaag brengen volgens onderzoek 90% van hun tijd binnen door, zonder voldoende daglicht of frisse lucht, met alle negatieve gevolgen van dien voor hun gezondheid en welzijn. Met The Indoor Generation kaart Velux deze problematiek op een wetenschappelijke manier aan met relevante content.
DNS Belgium organiseert de registratie van domeinnamen in België, met als doel het gebruik van het internet aan te moedigen. Ze richten zich hoofdzakelijk naar toekomstige ondernemers, een doelgroep die helaas al wordt platgebombardeerd met content voor starters. Hun originele en relevante sweet spot? Originele bedrijfsnamen. Het online platform Claim Je Idee geeft inspiratie om zelf een sterke bedrijfsnaam te bedenken.
Heb je jouw unieke sweet spot gevonden? Dan ben je klaar voor de volgende stap: de contentpijlers.