Hoe kan ambassador marketing je content marketing versterken?
Influencers, brand ambassadors, brand advocates… what’s in a name? Omdat we van duidelijkheid houden, zetten we de verschillen even op een rij.
Wat is ambassador marketing?
Met ambassador marketing creëer je een netwerk van fans die je helpt om je content te verspreiden. Zo genereer je heel wat word-of-mouth – en dus earned media – waarmee je op grote schaal heel wat impact kan scoren.
Wat is het verschil met influencers?
Brand ambassadors hebben een connectie met je merk en gaan met plezier over je merk communiceren. Je moet ze niet aansporen of overtuigen om dit te doen. Influencers hebben niet per se een band met jouw merk. Toch niet voordat je ze contacteerde. Ze verwachten een vergoeding in ruil voor de visibiliteit die ze aan jouw merk geven.
Hebben influencers wèl een band met je merk? Ideaal! Voor de mensenrechten-campagne van de UGent, schakelden we nano- en micro-influencers in die zelf aan de universiteit studeerden. Dankzij hun band met de organisatie stonden ze open om mee te werken, zelfs zonder vergoeding.
Wie kan een brand ambassador zijn?
Werknemers kennen het bedrijf door en door en kunnen op een authentieke manier hun netwerk aanspreken. Maar ook leveranciers en andere professionele contacten hebben een connectie met jouw merk. Tevreden klanten tonen dan weer een zekere liefde voor je product of merk. Zij zouden dus heel open moeten staan om het product in hun directe omgeving aan te prijzen.
Voor het contentplatform Wij hebben Crohn en Wij hebben colitis ontwikkelden we met succes een programma voor brand ambassadors. Crohn-patiënten en professionals helpen mee om blogartikels te verspreiden via social media omdat ze die relevant vinden.