Hoe kan je content marketing efficiënt meten?
Je hebt heldere doelstellingen vooropgesteld. Je hebt een mooi meetplan uitgewerkt waarin staat via welke KPI’s je die doelstellingen gaat meten. Kortom, je bent helemaal klaar om de resultaten van je contentmarketingstrategie te meten. Dacht je. Want in de praktijk zien we dat er vaak verschillende partijen actief zijn voor het beheer van verschillende kanalen. En dat kan het efficiënt meten danig ondermijnen.
Meten door verschillende partijen
Een social media marketing bureau neemt de aanwezigheid op social media voor haar rekening, een SEA-bureau beheert de advertenties in zoekmachines, een SEO-agency voert het SEO-traject van de website uit… Maar ook binnen het bedrijf zelf zijn de verschillende afdelingen niet altijd op elkaar afgestemd. Een kluwen van partijen die elk op hun eigen eilandje werken en allemaal een eigen manier van meten en rapporteren hanteren. Daar gaat het duidelijk meten van die KPI’s uit je meetplan. Hoog tijd voor een efficiënte centrale opvolging van je meetplan!
Wat is centraal meten?
Wanneer je je contentmarketingstrategie centraal gaat meten, is er 1 partij die het meetplan uitzet, meet en hierover terugkoppelt via rapportage. Je contentmarketingbureau is hiervoor het best geplaatst. Het heeft een goed overzicht van de geproduceerde content en de verschillende kanalen die worden ingezet. Ze weten welke zaken relevant zijn om te meten. En ze kennen je doelstellingen waardoor ze de rapportage in het juiste perspectief plaatsen.
De voordelen van centraal meten
Het centraal meten van je contentmarketingstrategie heeft verschillende voordelen:
- Je sluit meetfouten en uiteenlopende werkwijzen uit.
- Je wint tijd bij de rapportage omdat cijfers niet bij verschillende partijen opgevraagd en gecontroleerd moeten worden.
- Je kan je contentmarketingbudget onder de loep nemen en inefficiënte kanalen en projecten detecteren.
- Je zorgt ervoor dat iedereen in het bedrijf oog krijgt voor de cijfers en stimuleert de samenwerking tussen verschillende afdelingen of teams.
Centraal meten versus samenwerken met andere partijen
Is je contentmarketingbureau geen full-service bureau dat thuis is in elk kanaal? Dan wordt je social media marketing bureau best je centrale meetpartner. Het is belangrijk dat alle partijen weten welke KPI’s er gemeten worden en waarop ze moeten letten bij de meting. Zo kan je contentmarketingbureau alsnog het overzicht behouden en is het zeker dat de cijfers op de juiste manier werden gemeten.
Centraal meten concreet
Je contentmarketingbureau kan als centrale meetpartner gebruik maken van een KPI dashboard om aan KPI management te doen. Zo kan je als klant de KPI’s in realtime volgen. Let wel: ook hier is de nodige duiding belangrijk.