Inbound marketing
Inbound marketing en content marketing kunnen niet zonder elkaar. Toch zijn het niet zomaar synoniemen. Hoe beide in elkaar schuiven, kom je hier te weten.
Wat is inbound marketing ?
Inbound marketing is een marketingstrategie waarbij de marketingfunnel en je website centraal staan. Je doelgroep wordt via aangepaste content doorheen de funnel geloodst om zo te converteren tot klant.
Inbound marketing staat dus niet gelijk aan product advertising waarbij het product centraal staat. In tegenstelling tot outbound marketing zoals TV, radio en telemarketing die gepusht worden naar de doelgroep, zal inbound marketing net de doelgroep aantrekken met content. Je zet dus je doelgroep centraal. Niet je product of dienst.
Inbound marketing voor B2B én B2C
Inbound marketing kan zowel in B2B als B2C ingezet worden. Het is wel zo dat inbound marketing zich beter leent voor producten en diensten die een iets langere aankoopcyclus hebben. Voor impulsaankopen (nog even een busticket kopen via sms of snel eten bestellen via Deliveroo bij een opkomend hongertje) is inbound marketing niet geschikt.
De customer journey als basis
Het is duidelijk dat producten en diensten waarvoor de doelgroep een langer aankoopproces doorloopt het grootste voordeel halen uit inbound marketing. De marketingfunnel, die de customer journey van de klant volgt, is dan ook een centraal onderdeel van inbound marketing. Daarom is het belangrijk om je buyer persona’s en customer journey in kaart te brengen voor je aan inbound marketing begint.
De rol van content marketing binnen inbound marketing
Aangepaste content speelt een sleutelrol binnen inbound marketing. Hier verschijnt contentcreatie en -productie op het toneel. Want aan inbound marketing doen zonder relevante content heeft geen zin.
Inbound marketing focust op het bereiken van de juiste doelgroep via de juiste kanalen en hen op het juiste moment van de ene fase naar een volgende fase in de funnel te loodsen. Het doel is dan ook de doelgroep te laten converteren. Content marketing focust zich op de content die in elke fase van de funnel de doelgroep moet aantrekken. De eerder opgedane kennis over je persona’s komt hier dus goed van pas. The Fat Lady helpt je graag om je content af te stemmen op en zichtbaar te maken voor je potentiële klanten.
De voordelen van inbound marketing op een rijtje
Inbound marketing biedt de volgende voordelen:
- Je biedt content aan je doelgroep(en) wanneer ze hiervoor openstaan en behoefte aan hebben. (In tegenstelling tot outbound marketing & reclame.)
- Je leert je prospects beter kennen.
- Jouw vertegenwoordigers moeten niet meer aan ‘koude verkoop’ doen en kunnen vlotter inspelen op de zaken waarvoor de prospect eerder interesse toonde.
Inbound marketing tools
Om inbound marketing vlot te implementeren zijn naast een passende inbound marketingstrategie ook enkele tools belangrijk.
Marketing automation
Een marketing automation tool helpt je doelgroep vlot de stap van de ene naar de andere fase te zetten. Op basis van een flow biedt het de doelgroep content aan via e-mail, SMS of andere kanalen. Bijvoorbeeld: nadat je prospect een whitepaper heeft gedownload wordt een e-mail verzonden met een link naar een meer diepgaand artikel die je prospect naar een volgende fase leidt.
Voorbeelden van marketing automation tools zijn HubSpot, Marketo en Eloqua van Oracle.
CRM
Niets is handiger dan een goed CRM-systeem om de verkregen gegevens van je doelgroep bij te houden in een overzichtelijke database. Vooral in een B2B-omgeving is dit een echte asset. Naast de input van bijvoorbeeld vertegenwoordigers (denk aan telefoongesprekken, e-mails en afspraken) kan je CRM ook gevoed worden door je website (contactformulieren) en een marketing automation tool. Zo krijg je als bedrijf of merk een goed overzicht van jouw potentiële klant. Ideaal dus om deze verder te laten converteren tot een tevreden en trouwe klant.
Enkele voorbeelden van CRM-systemen zijn HubSpot CRM, Salesforce en Teamleader.
Advertentieplatformen
Je potentiële klanten ontdekken vaak niet zelf je content. Je moet je content een handje helpen. Naast het organisch delen komen hier ook advertenties in beeld. Promoot je content via SEA-campagnes, op social media als Facebook of LinkedIn, via banners in een display-campagne en vele andere kanalen. Het voordeel hiervan is dat je erg gefocust je doelgroep(en) kan targeten waardoor je diegenen aantrekt met het meeste potentieel.