Influencer marketing: een nauwe samenwerking loont
Influencers werden lange tijd gezien als een makkelijke manier om een boodschap te verspreiden. Dat is te kort door de bocht. Een influencer is veel meer dan zijn of haar bereik.
Een influencer word je omdat je een bepaalde niche hebt gevonden die mensen aanspreekt. Dat getuigt van een creatieve denkwijze en aanpak. Daarom is het belangrijk – en interessant – om influencers vanaf het begin te betrekken bij wat je wil doen.
Idealiter betrek je ze zelfs al in het brainstormproces en wissel je ideeën uit om vervolgens samen content te creëren. Zij weten wat leeft bij je doelgroep. De influencer kan zo uitgroeien tot een ware merkambassadeur en zich regelmatig voor jouw merk inzetten. Dat draagt enorm bij tot de geloofwaardigheid van jouw content en dus ook jouw product(en).

Maak duidelijke afspraken
Stel: je hebt een influencer gevonden waarmee je wil samenwerken. Is het dan beter om zelf contact op te nemen? Of schakel je een gespecialiseerd bureau in? Een influencer marketing expert kan goed inschatten hoe je een influencer aanspreekt en welke verwachtingen deze persoon heeft. Misschien werd er in het verleden al een eerste contact gelegd en heeft hij of zij al een voet tussen de deur. Als je zelf een influencer wilt contacteren, is het belangrijk dat je duidelijk meegeeft waarover de campagne gaat, wat je doelstellingen zijn en waarom je voor hem of haar kiest.