Keyword research is meer dan SEO alleen
Keyword research oftewel zoekwoordenonderzoek vormt een essentieel onderdeel van SEO. Keyword research gaat verder dan het opzoeken van relevante zoektermen die je website of contentplatform meer op de radar van je doelgroep kunnen zetten. Hier lees je hoe je van start kan gaan met keyword research, wat de rol van zoekintenties zijn, waarvoor long-tail SEO precies staat en wat keyword research nog kan opleveren.
Ken je doelgroep en hun doelstellingen
In het wilde weg op zoek gaan naar zoektermen waarvan je denkt dat ze bij je product of dienst horen, is inefficiënt. Je vertrekt beter vanuit de persona’s die je hebt opgesteld. Die geven je relevante inzichten, zoals pijnpunten of vragen waarmee ze zitten. Ook wat ze precies willen bereiken, is input voor je keyword research. Hierdoor kan je de mogelijke zoektermen meer afgelijnd in kaart brengen.
De search intent funnel
Een zoekterm kan in verschillende zoekopdrachten een andere intentie hebben. Die intentie weerspiegelt de fase van de marketingfunnel waarin je doelgroep zit. De mate waarin iemand geneigd is om te converteren, hangt dan ook samen met de intentie van de prospect. De customer journey van je personas vormt hiervoor ook een goede basis. Ook de contentfunnel helpt je om hierop in te spelen.
Een zoekterm kan in verschillende zoekopdrachten een andere intentie hebben. Zit je prospect nog in een verkennende fase? Toont hij al interesse in jouw aanbod? Of wil hij jouw product of dienst vergelijken met die van jouw concurrenten? Om hierop in te spelen, kijk je best naar de customer journey van jouw personas. Ook de contentfunnel helpt je om relevante en overtuigende content te produceren.
Long-tail keywords
Long-tail keywords zijn zoekopdrachten met 3 of meer woorden. Ze worden vaak als vraag geformuleerd.
Deze zoektermen zijn erg interessant omdat ze minder breed gaan. Wie long-tail keywords gebruikt, gaat doorgaans heel gericht op zoek. En gaat sneller over tot conversie. Nog een voordeel: omdat long-tail keywords lagere zoekvolumes halen dan generieke, brede zoektermen, zit er minder concurrentie op. Je maakt dus meer kans om op te vallen in de zoekresultaten en goed te scoren.
Hoewel blijkt dat 70% van de zoekopdrachten uit long-tail keywords bestaat, zullen minder bedrijven een pagina voor de long-tail keywords optimaliseren. Een gouden kans!
Keyword research is meer dan SEO
Keyword research brengt de vaak gezochte zoektermen in kaart. Deze worden gebruikt om content op websites te optimaliseren (SEO). Maar je kan nog veel meer leren uit keyword research.
- Je ontdekt de interesses van je doelgroep. (Of wat hen juist niet interesseert.)
- Je ontdekt waar je product of dienst vaak gezocht wordt. (In welke stad, provincie, regio…)
- Je vindt inspiratie voor contentpijlers
- Je krijgt inspiratie voor content offers.
- Je ontdekt welke producten of diensten mogelijks ontbreken in jouw aanbod.