Magazines
Heb je al eens gedacht aan een magazine als onderdeel van je contentmarketingplan? Ook nu we de meeste leestijd online spenderen, kan een magazine een meerwaarde betekenen voor je organisatie. Print is zelfs aan een heuse revival bezig. We nemen je mee van brand magazines naar personeelsbladen en laten je zien waarom ook jouw bedrijf kan inzetten op magazines.
Voordelen van een magazine
Doemdenkers kondigen de dood van print al jaren aan. Fout! Kijk maar naar online reuzen als Uber, Airbnb, WeTransfer en Facebook. Ze lanceerden de voorbije jaren met succes een eigen magazine. Magazines zijn tastbaar en we hebben graag iets in de hand als ze lezen.
Magazines maken het je lezer ook makkelijk door als een contentcurator de relevante informatie voor je doelgroep te bundelen op één plek. In tegenstelling tot de content overload die we online aantreffen, wat veel tijd vraagt van de lezer om zelf te selecteren. En geef toe, daar zijn we vaak te lui voor.
Bovendien kies je zelf wanneer je een magazine leest, online is veel vluchtiger. De informatie die we van een scherm lezen verwerken we ook minder diepgaand dan van papier. Als de informatie ook nog eens op een aantrekkelijke, interessante en verrassende manier wordt gepresenteerd, dan blijft je boodschap zeker bij.
Waar moet ik bij mijn magazine aan denken?
Voor je erin vliegt, bepaal je eerst je doelstelling en doelgroep. Waarom maak je een magazine en voor wie? Om te scoren met je content, bepaal je voor wie je schrijft en waar je lezer naar op zoek is of kan zijn. Ook je tone of voice kies je in functie van je lezer.
Een magazine kan je zowel voor interne als externe communicatie inzetten. Vergeet ook niet aan je distributie te denken en je communicatie voor en na de publicatie. Integreer dus ook een online strategie om je magazine een langer leven te geven en de interactie met je doelgroep te stimuleren. Daar word je blad alleen maar beter van.
Een magazine maken is niet goedkoop. Je wilt immers unieke en kwaliteitsvolle content creëren die impact heeft. Informeer je dus vooraf goed bij verschillende contentpartners. Alles heeft een impact op prijs: papiersoort, aantal pagina’s, type van artikels, werken met fotografen en illustratoren, distributie, je online aanpak, …
Aan de slag!
Eenmaal je doelgroep en doel bepaald zijn, kun je aan de slag. De eerste concrete stap richting magazine is de redactievergadering. Daar bepaal je de onderwerpen, de insteek, de rubrieken en formats en de lengte. Betrek van bij de start je vormgever om copy en beeld elkaar te laten versterken.
Hoe je magazine eruit ziet, bepaalt je designer. Waak erover dat je magazine er niet uitziet als een brochure door voldoende los te komen van je huisstijl. Tegelijk is het belangrijk dat je herkenbaar blijft als merk of organisatie. Maar die herkenbaarheid kan ook in andere zaken zitten dan in de beeldtaal: hoe je onderwerpen benadert of de taal waarmee je de lezer aanspreekt bepalen evengoed je herkenbaarheid. Durf dus experimenteren met je vormgeving.
Hoe kies je uit een zee van mogelijkheden de juiste onderwerpen? Contentpijlers kunnen helpen. Contentpijlers zijn thema’s waarop je je wil profileren. Ze helpen je bij het creëren van een identiteit voor je magazine en onderscheiden mee jouw blad van dat van je concurrenten. Hou de focus en beperk je tot 3 à 5 pijlers. Contentpijlers versterken de herkenbaarheid en geloofwaardigheid van je magazine.
Types van magazines
Magazines bestaan in alle vormen, kleuren en maten. We lijsten de belangrijkste vormen hier even voor je op:
- B2E-magazine, personeelsmagazine of intern magazine: een personeelsmagazine kan een belangrijk onderdeel van je interne communicatie worden, als je het goed aanpakt. Met een personeelsmagazine kan je werken aan heel diverse doelstellingen: van kennis over de organisatie vergroten, over het ambassadeurschap van je medewerkers versterken tot de verbondenheid tussen de collega’s stimuleren.
- B2C-magazine: gebruik je klantenmagazine om meer te doen dan over je producten of diensten te praten. Een magazine is een ideaal vehikel om klantenloyauteit te versterken. Zet je medewerkers en klanten in de kijker, toon waarmee je bezig bent en vooral dat je weet waarmee je klanten bezig zijn. Met originele en verrassende content op maat van je lezers. Het gaat niet om wat jij wilt vertellen, maar om wat je klanten willen lezen.
- B2B-magazine: dit type van magazine ligt heel dicht bij het B2C-magazine, enkel je doelgroep verschilt. Met je B2B-magazine zet je jezelf in de kijker voor je klanten en prospects. Toon dat jij de expert bent in je domein. Waak erover niet altijd zelf aan het woord te zijn want dan wordt het te drammerig. Laat klanten over jou getuigen. Geef externe experten een forum en toon dat je weet wat er leeft. Ook voor een businessgericht blad gelden de wetten van elk ander magazine: wees entertainend. Zakelijk staat niet gelijk aan saai.
- Brand magazine: een brand magazine is je visitekaartje als merk. Waar sta je voor, wat is jouw identiteit? En hoe vertaalt zich dat naar je producten of diensten? Het heeft vooral een imago-ondersteunende functie. Storytelling is key. Vaak vind je in brand magazines verhalen rond producten terug. Verhalen van mensen zijn nu eenmaal leuker leesvoer dan productspecificaties. Creëer met je brand magazine een universum dat je lezers verleidt. Naargelang het DNA van je merk bepaal je de aanpak en tone of voice. Je kan daarbij zo over-the-top gaan als je wilt, zorg er wel voor dat het geloofwaardig blijft.
Niet alleen print
Je kan je magazine ook een online poot geven. Dat hoeft daarom geen flauwe kopie van het printmagazine te zijn. Online magazines – vandaag vaak als blog of als contentplatform – kan je ook als een apart kanaal opvatten dat een wisselwerking heeft met je printmagazine, of er zelfs helemaal los van staat.
De online content vult de content in je magazine aan, versterkt het, kan de interactie met de lezers stimuleren, en kan je ook makkelijker verspreiden via je socialemediakanalen. Online laat andere formats toe zoals video of geanimeerde infographics, waarmee je op andere manieren de aandacht van je publiek trekt.
Online laat toe kort op de bal spelen, en de content is makkelijker meetbaar dan je printcontent. Zo weet je snel wat werkt en wat niet en kan je daarop verder bouwen.