Native advertising, hoe pak ik het aan?
Wat is native advertising?
Native advertising is een kruising van marketing en journalistiek. Betalende content wordt opgenomen tussen de redactionele content van een online of offline medium. De vorm en stijl sluit aan bij de omgeving waarin het verschijnt, waardoor het niet of amper opvalt dat het om sponsored content gaat. Native advertising moet de lezer boeien met interessante verhalen en subtiel de link leggen met het product of dienst van de opdrachtgever.
Advertorial, sponsored, branded, native, … wat is het verschil?
Het verschil zit in de nuances. Advertorials worden geschreven door de opdrachtgever. Die betaalt het medium om zijn artikel te plaatsen. Dat kan op verschillende platformen tegelijk zijn. Er zit steeds een sterk commerciële boodschap in deze verhalen. Denk maar aan de publireportage die je vroeger vaak in magazines en kranten zag verschijnen. Het was een eerste vorm van native advertising, heel erg basic en intussen bijna verleden tijd.
Sponsored en branded content bevatten geen rechtstreekse commerciële boodschap. Sponsored is geschreven door de opdrachtgever, branded content door het platform waarop het verschijnt. Zij zullen er dan ook alles aan doen om het artikel zo goed mogelijk te integreren in de rest van de website, magazine, krant, …
Alle drie zijn ze vormen van native advertising, de ene gewoon beter uitgewerkt dan de andere.
De voordelen van native advertising
Die mogen duidelijk zijn: het brengt geld op (voor de aanbieder van het platform) en het maakt je klant slimmer (voor de adverteerder). Native advertising slaagde erin zich te ontpoppen tot een rendabel businessmodel voor de advertisingsector. In een wereld waar 25% van onze landgenoten een adblocker gebruikt, is het bovendien nogal handig om die te omzeilen.
Nee, een lezer voelt zich niet bedrogen als blijkt dat het artikel dat hij las gesponsord is. Als het correcte informatie bevat, waar hij iets van heeft bijgeleerd, dan zal hij daar geen zuur gevoel aan overhouden. Integendeel. Met een beetje geluk associeert die lezer jouw merk nu met die pas verworven informatie.
Hoe maak je de perfecte native ad?
Native advertising is booming business. De markt is nu al meer dan 80 miljard dollar waard wereldwijd. Bij de New York Times heeft T-Brand Studio, de native advertising afdeling van de krant, een acroniem uitgewerkt: T.R.U.T.H. En wij staan achter de dat idee.
T = TIMELY
Speel in op de actualiteit. ENGIE zag de groeiende belangstelling voor energiezuinige woningen en wist zich te profileren als adviseur. Als sponsor van het programma ‘Ons eerste huis’ mochten ze de energie-expert leveren die de koppels uitlegt hoe ze hun woning kunnen isoleren.
R = Reputable Sources
We adviseren het voor alles wat je schrijft: kies betrouwbare bronnen. Mensen die expert zijn in wat ze doen. Anders val je vroeg of laat door de mand.
U = UNIQUE
Kleur buiten de lijntjes. Doe niet wat anderen doen. Kortom: wees uniek. Om de Fruit & Cream-jenevers van Filliers in de kijker te zetten bedachten we originele, nieuwe tradities. Wanneer drink jij een jenevertje: bij het flosh blobben? Of liever tijdens paddleboard boxing?
T = Tension
Waar zit de strijd in je artikel? Is je doelgroep verdeeld over een bepaald onderwerp? Is er discussie losgebarsten? Pik erop in.
H = Human Connection
Mensen lezen graag over mensen. Niets leuker dan binnenkijken in het interieur van een BV om inspiratie op te doen, bijvoorbeeld. Daar pikte Ikea handig op in, samen met De Morgen.
The native ad that started it all
Voor heel wat marketeers start het native advertising verhaal in 2014: een stuk op de site van de New York Times kondigt het tweede seizoen van Orange is the New Black aan. Alleen, het stuk gaat helemaal niet over de reeks. Het is de eerste reportage ooit gemaakt over vrouwengevangenissen. En ze volgt mooi het T.R.U.T.H.-principe.
Toch nog niet helemaal zeker over native advertising? Met onze 10 tips over native advertising kom je al een heel eind. Wil je er nog meer? Neem dan contact met ons op.