Relatie met een contentmarketingbureau
7 vragen die we als contentmarketingbureau geregeld horen.
‘Wat je zelf doet, doe je beter’, is een populaire uitspraak in doe-het-zelf-kringen. Maar geldt dit ook voor content marketing? Het klopt dat je als bedrijf veel zelf kan doen, maar toch loont het om professionele hulp in te roepen van een contentmarketingbureau. Dat bewijzen deze vragen die we geregeld van bedrijven horen.
1. ‘Welke objectieven kan ik stellen?’
Er zijn nog te veel bedrijven die zonder strategie massa’s content produceren in de hoop dat er iets goeds uitkomt. In veel gevallen zal het wel wat opleveren, maar is het ook het gewenste resultaat? En was het wel nodig om 18 blogposts per maand te publiceren?
Je doet niet aan content marketing omdat het ‘bon ton’ is. Het kost tijd en middelen, dus moet het ook opbrengen. Meetbare doelstellingen zijn een manier om die middelen gericht in te zetten en te achterhalen: ‘Zijn we goed bezig?’
Onze data analist stelt een framework op voor vragen als:
- Waarom doen we het en wat willen we eruit halen?
- Hoe bouwen we een businesscase op?
- Welke KPI’s zijn belangrijk?
- Hoe gaan we meten?
- Wat doen we met die informatie?
2. ‘Help, ik ben het overzicht kwijt.’
Soms is het moeilijk om door de bomen het bos te zien: ‘We maken best veel content. Voor verschillende doelgroepen en een heleboel kanalen. Intern werken er verschillende mensen aan, maar er is ook een bureau en een resem freelancers… en het is chaos.’
Wie zich in deze situatie herkent, heeft nood aan een gedocumenteerde contentstrategie. Die geeft precies aan wat, waarom en hoe je het gaat doen, samen met alle aspecten van het proces en toegewezen aan verantwoordelijken.
Bedrijven moeten af van inefficiënte ‘plik-plok’ content marketing. Je reclamebureau zal wel een filmpje kunnen maken, je social manager een opvallende post en je SEO-expert een tekst die perfect vindbaar is, maar dan ben je nog niet per se met content marketing bezig.
Enkel als je al deze elementen samenbrengt in een contentmarketingstrategie die steunt op een doordacht plan, leiden ze tot goede resultaten. En hoe mooi de beloftes ook klinken, keer op keer merken we dat de contentmarketingbureaus het best geplaatst zijn om dit proces te begeleiden.
3. ‘Ik heb weinig te vertellen.’
Deze krijgen we regelmatig te horen: ‘Ik zit in een onsexy sector, met een product waar mensen liever niet mee bezig zijn.’ Sounds familiar?
Het zou je verbazen hoeveel er over jouw product, correctie: de context waarin je product zit, te vertellen valt. Het staat of valt met een unieke sweet spot waar voldoende beef aan zit. Koppel daar nog de juiste contentpijlers en een reeks sterke formats aan en je bent vertrokken.
Onze inspiratiebron is in elk geval nog nooit opgedroogd.
4. ‘Mijn content wordt niet gevonden.’
Content marketing vond zijn oorsprong in SEO – gevonden worden door zoekmachines – in een tijd dat het nog vrij eenvoudig was om Google te misleiden. De zoekmachine is veel strenger geworden en beloont nu alleen kwaliteit. Of zijn definitie van kwaliteit. Dat zal dus de eerste vereiste zijn om geïndexeerd te worden door Google.
We kunnen natuurlijk nog een reeks kleine en grote ingrepen toepassen die ervoor zorgen dat content makkelijker gevonden wordt.
5. ‘Mijn content wordt niet voldoende gezien.’
Contentmarketing is meer dan enkel gevonden worden. Je moet ook gezien worden. De kwaliteit van je content is hier essentieel: Hoe uniek is je sweet spot? Is je content relevant? En steekt ze, liefst een flink stuk, boven de middelmaat uit?
Vervolgens is het een kwestie van verstandig inzetten op distributie. Hoeveel je nu al investeert in distributie, het is wellicht te weinig. In de VS spreken ze van de verhouding 80% distributie en 20% contentcreatie. Kanttekening: de VS is een groot land.
Hoe dan ook, onze media-expert zorgt ervoor dat je ‘dure’ content beter rendeert doordat je meer mensen bereikt.
6. ‘Resultaten blijven uit.’
Voor de meeste marketeers is meer sales de ultieme conversie, maar op de customer journey liggen nog een heleboel kleine wins vooraleer een klant overgaat tot aankoop.
Content marketing helpt je om een relatie – hoe minimaal ook – op te bouwen met de klant zodat hij vertrouwen krijgt in het aanbod. Een eerste conversie kan al bestaan in de mate waarop hij jouw content consumeert en apprecieert. Een volgende stap: het stellen van een vraag of een registratie.
Wie resultaten wil behalen, respecteert de content funnel. Awareness creëer je met top of funnel content. Consideration met middle of funnel content. Conversion met bottom of funnel content Als de resultaten uitblijven, is dat veelal te wijten aan het uitzetten van typische bottom of funnel content die heel erg dicht bij het product blijft.
7. ‘Zijn jullie het bureau voor ons?’
Rest dan nog de ultieme vraag: ‘Hoe kies je een contentmarketingbureau?’ Opvallend hoeveel communicatiebureaus ‘content marketing’ momenteel vermelden bij hun services. Veel reclamebureaus springen op het recente succes, in de hoop een graantje te kunnen meepikken, maar produceren vooral teleurstelling en twijfel.
Welk bureau het beste is voor jou, hangt sterk af van je verwachtingen, budget en de focus. Elk bureau legt andere accenten. Bij The Fat Lady vinden we kwaliteit en creativiteit belangrijk om boven het maaiveld van de content overload uit te steken.
Onderschat ook de menselijke factor niet. Content marketing is een vrij intensief proces, dus zoek je best een partner en geen leverancier. Iemand waarmee het goed klikt.
Streef in elk geval naar een langetermijnsamenwerking. Contentmarketing is een marathon, geen sprint en het is maar door aanhoudend en consistent ‘always on’ content in te zetten, dat je succes zal boeken.
De selectie van een bureau kan door credentials op te vragen en gesprekken te voeren met een aantal bureaus. Begrijpen ze jou? Kunnen ze wat je zoekt? Klikt het? Je kan ook een pitch opzetten of de hulp inroepen van organisaties als Pitchpoint, om voor jou de selectie te begeleiden.