Search Engine Optimization (SEO)
Wat is SEO?
Search Engine Optimization (kortweg SEO) zijn alle acties die ondernomen worden om een website hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten van zoekmachines om meer bezoekers te genereren. Het vormt een onderdeel van search engine marketing, waartoe ook Search Engine Advertising (SEA) behoort.
SEO mag dus niet verward worden met SEA: het adverteren in de zoekresultaten van een zoekmachine.
Het belang van SEO voor content marketing
Content marketing kent haar oorsprong in SEO. Google houdt van websites die een goed antwoord kunnen bieden op de zoekopdrachten van haar gebruikers. Met relevante content kan je als merk of organisatie hierop inspelen.
Relevante content alleen haalt niet zomaar de top van de zoekresultatenpagina’s en heeft daarom een steuntje nodig. Dat steuntje komt er in de vorm van SEO. Door de juiste acties zal deze content meer zichtbaarheid krijgen in de zoekresultaten. En zo meer gebruikers van zoekmachines aantrekken.
Elementen van SEO
SEO omvat verschillende types van acties die een pagina met content een betere ranking kan bezorgen ofwel meer kan onderscheiden in de zoekresultaten. Moz heeft dit samengevat in de onderstaande piramide.
Daarnaast worden de bovenstaande elementen vaak ingedeeld volgens de plaats waar ze voorkomen: op de webpagina zelf of buiten de webpagina’s. We spreken hierbij dan van on-page SEO en off-page SEO.
On-page SEO
On-page SEO werkt op de content en de HTML-code van de pagina.
De voornaamste zaken waarop gewerkt wordt, zijn:
- De content op de pagina
- De title tag oftewel de titel van je pagina die in de zoekresultaten wordt weergegeven
- De URL van de pagina
- De alt tag van een afbeelding oftewel de alternatieve, beschrijvende tekst die wordt weergegeven indien de afbeelding niet geladen kan worden op de pagina
Off-page SEO
Off-page SEO focust op links en externe factoren die invloed hebben op de zichtbaarheid in de organische zoekresultaten. Zoekmachines als Google houden angstvallig geheim hoe hun algoritme precies al deze externe factoren verwerkt.
De voornaamste elementen van off-page SEO zijn:
- Het aantal links naar je pagina en domeinnaam
- De kwaliteit van deze links: linken betrouwbare, hoog aangeschreven websites naar je pagina of gaat het eerder om aangekochte links van bedenkelijke websites?
- De vermelding van je merk- of domeinnaam op social media, maar ook offline
De vele factoren die bij off-page SEO komen kijken, zorgen ervoor dat je het best vertrouwt op de ervaring van een SEO-specialist. Hij/zij volgt de evolutie hiervan op de voet. Ben je een copywriter? Lees hier de drie tips om aan de slag te gaan met SEO als copywriter.
Het langetermijneffect van SEO
Wanneer je inzet op SEO, zijn de eerste resultaten pas na enkele maanden zichtbaar. De geleverde inspanningen blijven ook op langere termijn doorwerken. SEO is echter geen one-off actie maar een ongoing effort. Door hier regelmatig op te werken, word je beloond met mooie resultaten. Dat valt ook te zien in de onderstaande case.
Case: Takeda
The Fat Lady begeleidt haar klanten ook op SEO-vlak. Een van deze klanten is Takeda, een internationaal farmaceutisch bedrijf dat onder andere medicijnen ontwikkelt voor inflammatoire darmziektes zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa. Voor beide ziektes werd in zowel het Nederlands als het Frans een website opgezet die zich richt op de patiënten, hun omgeving en medisch personeel zoals specialisten en verplegend personeel.
In maart 2018 werd een SEO-traject voor de website wijhebbencrohn.be opgestart dat 6 maanden later al tot mooie resultaten leidde. Ondertussen blijft dit SEO-traject verder lopen en resultaten genereren.
Resultaten
Zichtbaarheid in de zoekresultaten
Waar in maart 2018 nog maar bij 1,87% van de weergaven in de zoekresultaten werd doorgeklikt naar een pagina van wijhebbencrohn.be, steeg dit in 6 maanden tijd naar 7,29%.
Voor 68 zoekwoorden staat wijhebbencrohn.be in september 2018 op de eerste pagina van de organische zoekresultaten. Voor 31 zoekwoorden zelfs op de eerste 3 posities. Dit is een toename van 933% ten opzichte van maart voor de eerste 3 posities.
Evolutie van de bezoekers uit de organische zoekresultaten
Sinds de start van de SEO-inspanningen (eind maart 2018) is het aantal bezoekers uit de organische zoekresultaten naar wijhebbencrohn.be op 6 maanden tijd met 43,5% gestegen.
Het percentage bezoekers uit de organische zoekresultaten naar wijhebbencrohn.be steeg met 92% van 22,2% in maart naar 42,6% in september.