Hoe zet je social media in voor je content marketing?
Social media zijn een must in je contentstrategie. Het voordeel van social media is dat je zowel een nieuwe doelgroep kunt bereiken als personen die al eerder interactie hadden met je merk. Er zijn dus zeer veel mogelijkheden. Nu is het aan jou om ze op de juiste manier met de juiste content te bereiken.
Op welke social media is je doelgroep actief?
Social media komen en gaan, maar sommigen blijven (voorlopig) wel bestaan. De populairste kanalen op dit moment zijn Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, YouTube, Twitter en TikTok. Maar wie zit nu eigenlijk waarop? Heel kort samengevat:
- Facebook: heel breed, verschillende leeftijdscategorieën
- Instagram: eerder jongeren en jongvolwassenen
- LinkedIn: professionele doelgroep en eerder B2B of B2E
- Snapchat: jongeren
- YouTube: heel breed, verschillende leeftijdscategorieën
- Twitter: hoger opgeleiden, verschillende leeftijdscategorieën
- TikTok: vooral 16- tot 24-jarigen
Vertrek vanuit je socialmediastrategie
Oké, je weet nu op welke kanalen je doelgroep zit, maar je moet nu niet in het wilde weg beginnen posten. Maak eerst een socialmediastrategie op en vertrek vanuit je doelstellingen: wil je vooral awareness creëren? Traffic naar je website? Of wil je een community opbouwen?
Je kan niet alles verwachten van één socialmediacampagne dus het is belangrijk om hier een keuze te maken. Deze strategie verwerk je in een contentplanning. Daarin zet je de doelgroep, de kanalen, het type content en de frequentie. Bepaal op basis van je doelgroep ook welke tone-of-voice je gaat hanteren. Zo moet je jongeren niet met ‘u’ aanspreken. Dat zou een instant afknapper zijn.
Waarom paid advertising essentieel is
Wat ook niet mag ontbreken in je socialmediaplan is paid advertising. Organic posts – dat zijn berichten die je niet adverteert – bereiken slechts 1 à 2% van je fanbasis. Is het dan überhaupt de moeite dat je tijd en geld in contentcreatie steekt als bijna niemand het ziet? Daarom is het belangrijk om mediabudget achter je posts te steken. Zo kan je zelf bepalen hoeveel mensen je bereikt met je post. Hierdoor heb je bovendien helemaal zelf de controle naar welke personen en hoe lang je je boodschap wilt tonen. Hoe bepaal je welk budget je moet inzetten? We helpen je op weg.
Als je aan paid advertising doet, kan je bovendien heel wat verschillende doelgroepen bereiken. Zo kan je mensen bereiken op basis van interesses, functies, demografische gegevens, … maar ook op basis van hun interactie met je merk zoals mensen die een bepaalde video van je bekeken hebben of onlangs je website hebben bezocht. Dat heet dan remarketing. Op deze manier kan je een zogenaamde contentfunnel opstarten. Ook kan je, om nieuw terrein te verkennen, een vergelijkbare doelgroep aanmaken van je bestaande doelgroep.
Trial and error
Social media zijn heel onvoorspelbaar. Je prestatieschattingen mogen dan wel correct berekend zijn, er spelen heel wat factoren mee die je resultaten kunnen beïnvloeden. Denk maar aan de grillige algoritmes van de kanalen, de onvoorspelbare activiteit van je doelgroep, de periode in het jaar of de dag zelf, hoeveel concurrentie je hebt, … Testen is de boodschap en bijleren on the way. Hoe evalueer je je posts dan precies? Met deze tips kan je aan de slag.
Stel jezelf op voorhand ook steeds de vraag of je boodschap écht relevant is voor je doelgroep. Als dit niet zo is, zal Facebook je bijvoorbeeld afstraffen en je bericht aan minder mensen laten zien. Het is daarom bijzonder belangrijk om je socialmediacampagnes voortdurend in de gaten te houden én bij te sturen waar nodig.
Wat is jouw doelstelling?
Sociale media zijn geen doel op zich. Ze zijn deel van een geïntegreerde communicatiestrategie. Alle kanalen van een merk moeten elkaar aanvullen en vereisen een specifieke aanpak naargelang de eigenheid en aanwezige doelgroep.
Voorbeeld: een community opbouwen
Die kanalen zijn het het ideale instrument om een online community te bouwen rond je merk en te connecteren met je consument. Voor Filliers Fruit & Cream communiceerde The Fat Lady met jongeren via Facebook en Instagram. Via (social media) content wordt er een wereld en een community opgebouwd rond het merk.
Voorbeeld: traffic genereren
Social media worden ook ingezet om content van blogs en websites te verspreiden. Je kan via advertenties heel gericht segmenteren naar wie je je content online promoot en awareness creëren bij een doelgroep die nog niet vertrouwd is met je merk of organisatie.
Voorbeeld: awareness creëren
Met social media kan je heel veel mensen bereiken en dus veel impact creëren. Ideaal dus als je op zoek bent naar extra awareness.
De UGent heeft veel te vertellen. Om een nieuwtje meer in te kaderen en context te geven, creëerden we viewmaster-video’s die het achtergrondverhaal illustreren.